Eloisa lauantai |
Tänä
lauantaina haapamäkeläistoverit
tulivat ajamaan perinteisen museojunan Valkeakosken radalla.
Dv15
nro 1991:n vetämä roikka saapui myöhään eilisiltana ja oli
aikataulussaan. Matkustajavaunut jätettiin yökiskoille raiteelle 8
ja huoltovaunut 11:lle. Kärkiveturi ja sen takana puskenut
Tk3-höyryhepo otettiin talliraiteille. Jälkimmäiselle annettiin
vettä ja apetta ja laitettiin levolle tallin länsipään raiteelle.
Samoilla paikoilla ennen 1970-luvun alun uudistuksia sijainneissa,
tallirakennuksen vuoden 1901 laajennuksessa tehdyissä, pilttuissa
"Pikku-Jumbot" ennenkin lepäilivät, muisteli
veljesseuran puheenjohtaja.
Vierasjuna
oli kiitettävästi miehitetty. Vanhojen tuttavuuksien lisäksi
lukuisia uusia, ja mikä iloisinta, nuoria sellaisia. Monet vieraista
yöpyivät omassa makuu- tai huoltovaunussaan, mutta toiset hakivat
yösijansa veturitallilta. Monen vuoden tauon jälkeen muutamat
isäntäseuraakin edustavat jäivät tallille yöksi.
Kuusikymmensenttiset ulkoseinät ovat varanneet sisäänpäin
hohkaavaa lämpöä, mutta tiilirakennus tarjoaa vielä viileitäkin
paikkoja.
Lauantaiaamuna
herätyskello soitti arkiseen tapaan viideltä. Puolisoni oli jälleen
lupautunut vääpelöimään ja minä varavääpelöimään
veturitalliaamiaisen omille ja vieraileville talkoolaisille.
Suosikiksi kohosivat taas kiertoilmauunituoreet sämpylät.
Ensimmäinen
junavuoro oli sangen tiivistunnelmainen. Juuri sellainen kuin vuonna
1947 valmistuneen vetäjän perään kuuluu. Jälkimmäiseenkin
riitti väkeä. Välillä veturi kävi vesi- ja halkotankkauksessa
muinaisvarikolla. Siinä yhteydessä sain kelpo suihkun. En sitä
erikseen tilannut, mutta virkistihän se hellepäivänä. Onneksi
olin varannut mukaan toisen paidan. Enstex-housut kuivuivat nopeasti
päällä.
Oman
seuran kalustosta pieni otos kävi ulkoilemassa pihalla sillä aikaa
kun päivän päätähti oli Valkeakosken kiertueella. Move3 motkotti
muutamaan otteeseen vanhan itäisen tallitien, nykyisen pussiraiteen,
päästä päähän. Jälleen kerran huomattiin, miten tärkeää
vanhoille koneille on niiden käyttäminen. Paineilmajärjestelmän
pääsäiliöpaine huitoi hurjissa lukemissa ja asettui vasta, kun
Simo löysi asetukset kohdilleen.
"Kisko-Kalle"-raidetraktorin
kantaisä, Lännen Tehtaiden aikanaan käyttämä Breuer-Werke
kuulutti useampaan kertaan äänimaisemaminuuttiaan. Iltapäivällä
Simo ja Harri paikansivat sitkeän toimintahäiriön polttonesteen
kiinni juuttuneeseen syöttöpumppuun. Sen korjaamisen ja
polttoainejärjestelmän ilmauksen jälkeen raidetraktorin
kahdeksanlitrainen ilmajäähdytteinen dieselmoottori käydä
räyskytti kuin oltaisiin taas lähdössä säilyke- tai
raaka-ainevaunuja vetämään. Pyörimätön pyörä sammaloituu.
Jälkimmäisen
yleisöajon päätyttyä höyryveturi otettiin jälleen tallille.
Ensin vesitys - vanhalla kaavalla ja ilman viileitä suihkuja - ja
sitten halotus. Infernopuolella eli hytin ja tenderin välissä
palokaivon ja kolmituumaisen vesisuihkua olisi välillä kaivannut.
Tenderi
ladottiin niin täyteen kuin mahdollista ja silti jäi vielä maahan.
Veljesseuralle kiitos lahjoituksesta! Samaten kuin siitä, että
lauantai taisi olla avajaispäivän jälkeen Veturimuseon
vuoden kävijärikkain päivä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti