sunnuntai, elokuuta 10, 2014



Diplomaattihommissa

Se, että Ilkan kanssa kysyimme liikenteenohjaajilta Rautatiemuseopäivän talkoolaisparkkipaikkaa (ja saimme sen) ja että järjestysmiehille ilmoitimme tulevamme Haapamäen Museoveturiyhdistyksen talkootöihin (ja pääsimme sisään ilmaiseksi) ei ollut bluffia. Olimme nimittäin ajaneet eilen illalla Tk3:n hytissä matkaan lähteneen veljesseuralaisen kuorma-autoksi luokitellun ajoneuvon Hyvinkäälle, jotta hänen ei keikkaviikonlopun jälkeen tarvitse tehdä ylimääräistä autonnoutomatkaa Toijalan kautta.

Paitsi MVS:n keltaiset liivit, myös se, että jo parkkipaikalla törmäsimme kahteen alalla hyvin tunnettuun Jussiin ja rupattelimme molempien kanssa pitkään, vahvisti portinvartijoille sanomaamme uskottavasta ilmaistyövoimasta.

Toisen Jussin kanssa sovittiin elokuun 30. päivän kuvioista ja sitä edeltävistä. Toiselta sain omistuskirjoituksen ennakkomyynnissä olleeseen teokseen.

Oltiin liikkeellä lähinnä diplomaattilinjalla. Tiina, Marina, Matti, Sergei, Janne ja monia muita. Asioita selvisi ja tuli selvitettäväksi. "Leenan" hytissä matkustettiin radanpätkällinen kutsuvieraina.

Kotikylänmies oli värvätty mikrofoninvarteen, ja seuraavaksi vanhimman risteysaseman tuntumaan perustettu museokin sai kiitettävästi mainosta.

Palattiin kotivarikolle klo 13 lähteneellä taajamajunalla. Polkupyörä oli odottanut kiltisti telineessään.


Hyviä rautatiekirjoja ja muitakin

 

Muistojeni Helsinki on J. Katajiston uusin kuvateos. Laatu on taattua: komeat kuvat ja tiiviit tekstit tarkistettuine yksityiskohtineen. Helsinkiläiset luultavasti saavat kirjasta eniten, mutta 1960-70-lukujen ajankuva välittyy maalaisemmallekin. Vaaleansininen Anglia, Vv 1991, Toijalan postijuna...

Talvinen Helsinki, keväinen Helsinki ja syksyinen Helsinki ovat hyvin edustettuina. Entä kesäinen? Taisi tekijä olla kuvaamassa Savon radalla ja muissa maalaismaisemissa.

Muuan kuva kertoo, miten vajaata kuukautta ennen syntymääni Pr1 nro 769:n lämmittäjä kokee Pasilassa eilisen kohtaloni, mutta kuvaajan tänään kertoman mukaan -20o C:n pakkasessa. En valittanut eilisestä suihkusta ja vielä vähemmän valitan tämän jälkeen.

Kesän aikana on ilmestynyt myös kirja nimeltä "Suomen höyryveturit". Se edustaa toista ääripäätä.

Ei kommentteja: