Olé olé olé |
Sunnuntaina
vietettiin Veturimuseon avajaisia. Vain harvoin on asia hoidettu niin
ohjelmatäyteisesti kuin tänään. Uusi museonhoitaja tekee hyvää työtä. Ensimmäisen toimintakauden avaus
Hämeenlinna-Tampere-Turku-radan 110-vuotisjuhlien merkeissä kesällä
1986 oli tietenkin oma lukunsa ja mitä tilaisuutta juhlistamaan
Olavi laajan suhdeverkostonsa avulla haali vaikka mitä valtakunnan
huippuvirkamieskunnasta toimintakuntoiseen höyryveturiin (jollainen
- niin oudolta kuin saattaa kuulostaakin - oli 1980-luvun
jälkipuoliskolla harvinaisempi ilmestys kuin tänä päivänä).
Tänään
ulkoilutettiin kalustoa vähintään samassa määrin kuin hyvänä
talkoopäivänä: ulos pääsi monenlaista pyörillä kulkevaa
Vr2-höyryveturista, "Ankasta" tai ammattimaisemmin
kai "Tankista" Dm7-kiskoautoon,
"Lättähattuun" ja kahteen pienveturiin.
Jälkimmäisiin kului tanskalaisvalmisteinen Forcit Oy:n käyttämä
pieni Pedershaab, jolla annettiin yleisön hauskutukseksi
käynnistysnäytös ensin huonolla akulla, sitten veivillä ja
lopuksi hyvällä akulla. Ford-sivuventtiilikone tarjosi
historiallisen äänimaiseman lisäksi reilut bensiinintuoksut.
DV-100, alunperin sotakorvaustuotteeksi valmistetun Valmet Move21:n
jatkokehitelmä, esitti liikehtimisnumeronsa tyylilleen uskollisen
vakaasti.
Kun
Simo jätti DV-100:n hörsköttämään vanhalle itäiselle
tallitielle, piru meni mieleeni ja kuiski, että siitä on kohta 22
vuotta, kun olet viimeksi ollut tuon puikoissa. Menin hyttiin,
palauttelin pikaisesti mieleen suunnanvaihtajan ja vaihteenvalitsimen
toiminnan ja sain veturin liikkeelle. Ajaminen oli hauskaa. Mutta
mielessä on hyvä pitää edelleen syy, miksi olin koskematta
veturin hallintalaitteisiin 22 vuoden ajan: tulin tällä samaisella
yksilöllä työntäneeksi ei enempää eikä vähempää kuin
väliraskaan tavarajunaveturi Tv1 nro 933:n tenderin ulos
veturitallin takaseinästä eräässä vaihtotyöoperaatiossa.
Resiina-ajeluakin
oli luvattu, mutta sille ei saatu järjestymään sopivaa radanpätkää
kaluston ulkoilutuksen takia.
Ohjelmalliseen
osuuteen kuului enimmäkseen
teatteria. Ensin esiintyi paikallinen kaksikko rautatie- ja
musiikkiaiheisella
pätkällä.
Toinen esitys oli TehdasTeatterin nukketeatteria,
jonka
aiheena oli niinkin kevyt kuin Kilven Alastalon salissa. Muutama
vuosi sitten luin kirjan ja
kirjoitin siitä joitain ajatuksia. Nukketeatteri
tiivisti asian vajaaseen tuntiin ja teki sen ihan hyvin.
Mitä tekemistä Alastalon salilla on rautatiehistorian kanssa? Ei
mitään paitsi että kirjan tapahtuma-aika oli ensimmäisten
runkoratojen suunnittelun ja rakentamisen aikaa.
Jouduin
lähtemään museolta vähän ennen nukketeatteriesityksen
päättymistä. Eilen
iltapäivällä nimittäin soitti Risto, tuttava vuosien takaa, ja
pyysi talkooapua. Tulin lupautuneeksi
ensiapumieheksi naapurikaupunkiin
Tehtaan kentällä
pelattavaan
jalkapallo-otteluun
Haka-HIFK.
Koulujen päättymisviikonloppu aiheuttaa
miehitysongelmia, varsinkin kun Ykkösessä pelaavan joukkueen
kotiottelut eivät enää
taida
kiinnostaa siinä määrin kuin mestaruussarja-aikoina.
Ryhmämme,
lääkäri ja me
neljä
paarinkantajaa, sai istua aitiopaikoilla kaikessa rauhassa ja katsoa,
kun kotijoukkue kärsi tappion maalein 1-4. Ennen pelin alkua
porukkamme keskinäisessä veikkauksessa olin toiveikkaasti
ennakoinut 2-0 kotivoittoa ja ollut
hyvillä
mielin vielä seitsemän minuutin kohdalla, kun kotijoukkue avasi
maalitilinsä.
Parasta
pelissä oli minusta vierasjoukkueen runsaslukuinen kannattajajoukko.
He jaksoivat laulaa ja rummuttaa koko pelin ajan kuin oltaisiin oltu
isommillakin
areenoilla. Noloa
ehkä sanoa, mutta Tehtaan kentän tunnelman ainakin tänä
sunnuntaina tekivät helsinkiläiset.
Edellisestä
paikan päällä katsellusta jalkapallo-ottelusta minulla on sangen
pitkä aika, enkä seuraa lajia aktiivisesti. Mutta on sanottava,
että tänä
iltana
oli pelituloksesta
huolimatta mukavaa.
Josko sitä saisi maailmanmestaruuskisavuoden kunniaksi hankittua
jonain lauantaina liput vaikka kotikylän joukkueen peliin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti