Valokuvatorstain hevonen |
Valokuvatorstai-blogin
viikon innoittajana on hevosaiheinen
runo. Tavoilleni uskollisena tuon näillekin
hevosmarkkinoille kavioeläimen sijasta rautahevon, tällä kertaa
Porter-nimisen.
Kuvassa
ruokitaan Suomen vanhinta edelleen hengittävää rautahepoa, entisen
Äänekosken-Suolahden rautatien veturia nro 1. Tämä
yhdysvaltalaisen H. K. Porterin rautaheposiittolassa Pittsburghissa
vuonna 1901 varsottu yksilö edustaa 750 mm:n raideleveydellään ja
13 tonnin painollaan lähinnä ponisarjaa. Lämminverinen ei tämä
hepo ole, vaan sydämenä sykkii leppoisa märkähöyrykone.
Porter
palveli keskisuomalaisia isäntiään uskollisesti aina vuoteen 1966
saakka, sota-aikana tapahtuneen rautatien lakkauttamisen jälkeen
vielä pitkään Serlachiuksen tehtaan ratapihan vaihtotöissä.
Porter
kuuluu siihen melko suurilukuiseen pienikokoisten rautahepojen
heimoon, joka jalostettiin ihmisten suussa lammasten sukuun. Monien muiden vaihtoveturien
tavoin tätäkin työjuhtaa kutsuttiin aikanaan Pässiksi, vieläpä Iso-Pässiksi.
Vanhuudenpäiviään
rautahepo on viettänyt jo vuodesta 1971 Jokioisten
Museorautatiellä, alkuun museoesineenä ja vuodesta 2005
jälleen ajokuntoisena. Kuvassa ollaan lounaishämäläisen kotihaan
ulkopuolella, viime elokuisissa rautahepojen kuninkuusraveissa Suomen
Rautatiemuseolla Hyvinkäällä. Hyvinkään tapahtumaan
Porter matkasi kumipyörillä. Tarina kertoo, että matkan aikana se
koki olonsa kovin yksinäiseksi ja vähän pettyneeksikin, olihan
sille luvattu kaunista matkaseuraa... Mutta se on eri juttu se.
3 kommenttia:
ja kiitos taas informaatiosta
minusta on tulossa pikku hiljaa juna fani ja aivan sinun ansiostasi Juuso. todella virkistävä postaus rautaheposta ja terminologia on hallussa;)
Kiva, että veturitarinoille on lukijoita! Rautatiet ovat kieltämättä aika koukuttava aihepiiri. Tavallaan tuttu ja arkinen, mutta sisältää paljon monenlaista.
Lähetä kommentti