Valokuvatorstain voima |
Valokuvatorstai-blogin
itsenäisyyspäiväviikon aikeena on voima.
Kuvassa
nähdään suomalaista vetovoimaa talvisissa maisemissa, Kolarissa
maaliskuussa 2009.
Veturi on viimeistä Suomessa valmistettua
linjaveturityyppiä edustava Dr16 nro 2812. Tämä yksilö on valmistunut Tampereella Transtech Oy:n, aiemmin Valmet Oy:nä tunnetun merkittävän suomalaisen veturinvalmistajan vuonna 1991.
Moottorin teho on 2 280
hevosvoimaa. Moottoritehossa jäädään selkeästi vanhemmalle
Sr1-sähköveturillemme ja tehokkaimmalle dieselveturillemme
Dr13:lle.
Mutta
sitä varsinaista veturin voimaa, vetovoimaa, tässä on 270
kilonewtonia. Se on vain 10 kN vähemmän kuin Sr1:n maksimi ja
reilusti enemmän kuin sen jatkuva vetovoima, varsinkin kuumana
ajettaessa.
4 kommenttia:
Vetureissa on voimaa
tästä löytyy voimaa toden totta, miten kauniita vanhat junat ovatkaan, jo niiden päältä näkee, että ne on rakennettu kestämään, oikeita voimanpesiä!
odotan kesäisin aina päivää, milloin vanha höyryveturi kulkee kotimme ohitse
Totta, vetureissa on voimaa. Onhan sitä vaikkapa lentokoneissakin ja moninkertaisesti enemmän. Mutta veturissa raskaaseen metalliin verhoutunut voima näyttää jykevältä.
Olen samaa mieltä vanhojen veturien estetiikasta. Erityisesti höyryveturit ovat viehättäviä. Niiden tekniikkaa ei ole kiteytetty kiteisiin, vaan kaikki oleellinen on nähtävissä, kuultavissa ja haistettavissa.
Minäkin odotan jo sitä päivää, kun pääsen - toivottavasti - taas kesällä latomaan halkoja veturin tenderiin :-)
Hieno kuva. Voimallisia välineitä ovat veturit.
Lähetä kommentti