Ensi kertaa junalla Espooseen |
Espoo on
niitä eteläisen Suomen isoja kaupunkeja, joissa olen käynyt
aniharvoin. Tänään taisi olla kolmas kerta tällä
vuosituhannella.
Tutkintotoimikunta
kokoontui Omniassa.
Oppilaitos ei järjestä varsinaisesti meidän toimialaamme kuuluvia
tutkintoja, mutta ottaa mielellään vastaan vierailijoita. Puitteet
kun ovat sen laatuiset, että niitä kelpaa vieraille esitellä. Itse
asiassa edellinen Espoon-käyntini muutamia vuosia sitten oli
benchmarking-retki samaan paikkaan vaiheessa, jossa oman työmaan
uusin rakennusvaihe oli arkkitehdin työpöydällä. Nyt meille oli
järjestetty talon puolesta ohjelmaakin: omatoiminen QR-koodeihin
perustuva rastirata oli mielenkiintoisempi tapa tutustua
oppilaitoksen toimintaan kuin perinteinen diaesityksenkorvike. Ja
niin herkullista possua tuotiin lounaalla eteen, että piti soveltaa
joulupaaston artiklaa "Jos tarjotaan, ei nirsoilla".
Jos
Espoossa on tullut käytyä harvoin, niin junalla vielä harvemmin.
Tänään oli ensimmäinen kerta. Ennakkolipun mukaan Pasilassa olisi
pitänyt vaihtaa IC2:sta E-junaan, mutta
aikataulunäytöt kertoivat, että mitään E-junaa ei ole
aikeissakaan kulkea pitkään aikaan eikä varsinkaan silloin kuin
ennakkolippu lähtöajaksi ilmoitti. A-junia oli peruttu, mutta
E-junien peruutuksista ei ainakaan ilmoitettu. Päättelin että juna
kuin juna, kunhan Espooseen pääsee, ja nousin S-junaan. Ja pääsihän
sillä. Viimeksi S-kirjaimellista junamatkailua on tainnut tulla
harrastettua Hampurissa kesällä 1987.
Kotiin
päin palatessa Espoon aseman automaatti halusi välttämättä myydä
matkan Turusta tulevalla IC2:lla ensin
Pasilaan ja sieltä Tampereen IC2:lla kotiin.
Ajattelin alkumatkan osalta, että juna kuin juna, ja kun nyt sattui
E-juna olemaan tulossa parin minuutin sisään, matkasin sillä
Pasilaan ja ehdin nauttia kupillisen sitruunateetä nimeään ja
sisustustaan sitten viime näkemän vaihtaneessa asemakahvilassa.
Menomatkalla
ajettiin pääradalla jostakin syystä pitkä pätkä menneiden
vuosikymmenten nopeudella, mutta Pasilassa oltiin jo melkein
aikataulussa. Siitä edelleen ei, koska junankuljettajaksi itseään
tituleerannut veturinkuljettaja kuulutti matkustamoon, että
valitettavasti ei ole mitään tietoa, milloin päästään jatkamaan
matkaa Helsingin päärautatieasemalle. Tuossa tilanteessa kiireinen
keskustaan menijä olisi saattanut harkita kiskoliikennekulkuneuvon
vaihtamista toiseen: ainakin pari raitiotielinjaa kun kulkee aseman
kupeesta.
Paluumatkalla
IC2 lähti vartin verran myöhässä, ja monet
asemalaiturilla arvuuttelivat, mahtaisiko ajallaan kulkeva, pari
minuuttia ennen IC2:ta lähtenyt, R-juna olla
nopeampi yhteys Tampereen suuntaan. Oma veikkaukseni oli kieltävä,
koska R joutuu pysähtelemään IC2:ta
tiheämmin ja mitä todennäköisimmin päästämään jollakin
liikennepaikalla nopeamman ohitseen.
Pääkaupunkiseudulla
lumisade oli päivän mittaan lakannut. Kotipuolessa ei aamulla
satanut, mutta nyt taitavat olla lumityöt odottamassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti