Maaseudulla |
Työpäivän
jälkipuoliskolla oli pitkästä aikaa kollegan kanssa reissu isojen peltojen
keskelle, Kiipulan
ammattiopistolle. Oppilaitos tekee arvokasta työtä muun
muassa erityisopetuksen ja kuntoutuksen parissa.
Iltapäivän
teema liittyi tällä erää kuitenkin vuoden päästä koittavaan
uuteen EU:n rakennerahastojen ohjelmakauteen. Euromääristä ei
vieläkään puhuta, mutta asioita on jäsentynyt sitten viime
kevään. Oli virkistävää kuulla Hämeen maakuntaliiton näkemys
siitä, että Euroopan aluekehitysrahaston toimintalinja 3:n eli
vähähiilisen talouden edistämisen kohdistus kaupunkialueiden
strategioihin johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että kaikesta
citypropagandasta huolimatta ainakin Suomessa kaupunkien
hiilijalanjälki on suunnaton maaseutuun verrattuna.
Kotona
odottanut Maaseudun
Tulevaisuus horjutti lisää vankkoja uskomuksia
referoimalla Aalto-yliopiston tutkimusta. Jos lihasvoimaa ei
huomioida, maaseudun kulkupelinä henkilöauto on yleensä
ekologisin. Linja-auto ei käytännössä pärjää sille, koska iso
auto 5-10 matkustajan täyttöasteella hiilestää pikkuautoa
enemmän. Ruuhkattomuuden ja maisemien lisäksi tuli uusi syy suosia
Saarioispuolen reittiä työmatkaliikenteessä. Onpahan linja-auto
ainakin yhden hyödynnetyn penkin verran ekologisempi vaihtoehto.
Iltalenkillä
hiihtokeli oli paras tänä talvena. Tyyli on edelleen vapaa, ja nyt
luisto riitti paikoittain vauhdin huumaan. Nopeuskestävyys onkin
sitten toinen juttu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti