Tienristeyksen haltuunotto |
Päättyvällä viikolla pidin kolme
arkipäivää vapaata ylityösaldon tasoittamiseksi. Kunnallisen
virka- ja työehtosopimuksen toimistolaisilta edellyttämä
koneellinen työajanseuranta kun kertoi ylitunteja kertyneen 98 ja
minuutit päälle. Jos vielä jossakin välissä pystyisi ne
seitsemisenkymmentä edellisiltä kausilta kertynyttä
säästölomapäivääkin käyttämään.
Kun puolisollanikin on sopivasti
kesävapaata, toissapäivänä käytiin maatalousnäyttelyssä ja
eilen pyöräiltiin Urjalan torille perunoita ostamaan. Samalla
kerättiin neljä rastia kotikunnan polkupyöräsuunnistukseen.
Sen sijaan lauantaipäivä kului
rautatieplutoonan palveluksessa Panssarimuseon
tapahtumapäivässä. Mustalaattainen luutnantti antoi plutoonalle
käskyn: teette sen, minkä parhaiten osaatte. Nyt ei tarkoitettu
panssarijunan ulkoista kunnostamista, vaan liikenteenohjausta.
Meiltähän se käy, ilman JKV:täkin.
Plutoona varmisti kulkureitin
museoalueelle, tuki sotilaspoliisia lentokentän alueen
pysäköinninohjauksessa sekä annetun tehtävän lisäksi otti
omatoimisesti haltuunsa Portinh... Parolannummentien risteyksen niin,
että yksikään vihol... tien varteen pysäköinyt auto ei päässyt
häiritsemään joukkojenkulj... logistiikkaa
"lentokentältä" museolle. Se oli hyvä
toimenpide.
Mauttomuudet sikseen. Hämäläisten
veljesyhdistysten Panssarikillan
ja Museoveturiseuran
yhteistyö on toiminut käytännön tasolla jo useita vuosia, kiitos
seuran yhteysupseerin Ilkan. Jos 1980-90-lukujen taitteessa
puhuttiinkin yhteistyöstä ja tehtiin vierailuja puolin ja toisin,
eivät ne toimintaan johtaneet. Kuvassa killan T-55-taistelupanssarivaunu ajonäytöksessä tänään museon pihamaalla.
Talkoolaisille tarjottiin hyvää
hernekeittoa ja uhkeaa pannukakkua. Huolto pelaa, kun ruokal...,
muonituskesk... ravintola Ruben (tämä ei enää ole huonoa leikkiä,
vaan nimien puolesta kuulemma tosiasiaa) tekee sapuskat.
Ruokailutauolla Juha ja minä lähdimme
vapauttamaan Tiinan ja Pekan pysäköinninohjauksesta lentokentältä.
Iltapäivän tunnit olivat helppoja, kun edeltäjät olivat
ammattitaidollaan ajattaneet autot siisteihin riveihin muotonsa
vuoksi melko haastavalla paikoitusalueella. Ja iltapäivän puolella
lähtijöitä oli enemmän kuin tulijoita. Vastuullisimmaksi
tehtäväksemme jäi polttariseurueen eväiden koskemattomuudesta
huolehtiminen.
Takaisin museolle palattuamme Juha
ylentyi plutoonan korkeimpaan tehtävään, kun Ferret-panssariauton
ajaja pyysi hänet vaununjohtajakseen ajaessaan silmäteräänsä
ajoneuvolavetin kuormauspaikalle Panssariprikaatin alueelle.
Brittiläisen kansainyhteisön tunnuksin varustettu panssariajoneuvo
kuulemma pääsi portista sisään ilman kyselyitä, puomin nostolla.
Toivottavasti uudempaa kalustosukupolvea edustavat vierasmaalaisin
tunnuksin ajavat panssariajoneuvot eivät selvä yhtä helpolla.
Tuskin on hätää valmiustilastamme. Suomalaiset - kauan sitten kun
Ferretiä meillekin yritettiin myydä - totesivat, että se on
varmasti hyvä vaunu, jos vastassa on keihäin aseistettuja
alkuasukasjoukkoja, mutta oma uhkakuvamme on erinäköinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti