Kiinalaisissa tunnelmissa |
Oli tarkoitus mennä Turkuun ja
herättiinkin ajoissa aamun ensimmäiseen junaan. Mutta ei jaksettu
lähteä. Pyhäpäivän säätila toi mieleen viimekuiset kävelyt
Beijingin kaduilla.
Eräänä kevätpäivänä reilut
kaksikymmentä vuotta sitten dosentti W. Copeland piirsi
liitutaululle seuraavan kaltaisen kuvan ja kysyi, mikä se
opiskelijoiden mielestä on:
"A sine curve", vastasi joku
nokkela.
Sekin, totesi opettaja, mutta jatkoi,
että se on Kiinan historian, ja hänen nähdäkseen myös
tulevaisuuden, kuvaaja. Maan historia on keskusvallan vuorottaista
laajenemista ja supistumista. Maan länsimainen nimi johdetaan
lyhytaikaiseksi jääneestä Qin-dynastiasta, jonka valtakaudella
meikäläisen ajanlaskun mukaan 221-206 eKr. lukuisat toisiaan
vastaan sotineet pienehköt valtiot tilapäisesti yhdistettiin.
Kiinalaiset itse kutsuvat maataan nimellä Zhongguo, joka merkitsee
Keskustan valtakuntaa.
Tänään Helsingin Sanomissa oli
reportaasi puhemies Mao Zedongista. Mielenkiintoista, että lehti
kirjoitti hänen nimensä samalla tavalla - Mao Tsetung - kuin niihin
aikoihin, kun siinä kerrottiin neekerikansojen tekemisistä.
Hesarin jutussa ihmeteltiin, mikä on
kommunistinen puolue, kun kansalaiset joutuvat pärjäämään
omillaan, ja koulutus ja sairaanhoito maksavat. Meillä suomalaisilla
on kommunismiin tietenkin läheinen suhde viime vuosisadan
historiamme käänteiden vuoksi. Mutta väitän, että kommunismi ei
ole mitään merkittävää Keskustan valtakuntaa ajatellen.
Historian lyhyen keston ilmiöiden katsannossa Maon kaltainen johtaja
vain saa kohtuuttoman suuren painoarvon, varsinkin länsimaisessa
suurmiehiä korostavassa historiankirjoituksessa. "Sinikäyrällä"
hänen valtakautensa oli hetkellinen vaihe käyrän nousevalla
osalla.
Kommunismi on Kiinalle suurin piirtein
samaa kuin mongolikulttuuri oli meidän ajanlaskussamme 1200-luvulla
tai mantšukulttuuri 1600-luvulla. Vierasta mutta tehokasta
tuontitavaraa, joka elinkelpoisuutensa osoitettuaan jalostui
keskustan valtakunnan johtamisvälineeksi ja siinä ohessa joksikin
aivan muuksi kuin mitä se alunperin on syntyseuduillaan ollut. Mao
olisi voinut aivan yhtä hyvin olla katsantokannaltaan jesuiitta,
fasisti tai vaikka ekoanarkisti. Sillä ei olisi ollut juurikaan
merkitystä, kunhan uusi ajattelutapa olisi osoittanut kelpoisuutensa
suuren maan hallinnassa. Koska kuitenkin on muitakin mahteja kuin
Keskustan valtakunta, historian pyörässä kommunismi sattui osumaan
sopivasti kohdalle. Paljon kertonee sekin, että Mao itse ylpeili
lukeneensa enemmän kiinalaisten klassisten tekstien Guwen guanzhi
-kokoelmaa kuin marxilaisia oppi-isiä. Kuinka ollakaan, Guwen
guanzhi koottiin vanhemman suuren vieraan valtiaan eli mantšukeisari
Kangxin hallituskaudella 1600-1700-lukujen taitteessa.
2 kommenttia:
Mielenkiintoinen analyysi. Muistelisin tai voin mustaa väärinkin , mutta Mao taisi olla se joka otti myös kapitalistisia oppeja kommunistiseen aatteeseen.
Eli siinä mielessä tuo aaltovaikutus voikin toteutua, että on piei suvanto ja sitten tulee uusi hallitsija , jonka on taas kerättävä kunnioitus armeijalta ja sitten taas lähtee nousu uudelleen. Omaa teoriaa, mutta jos armeijan valta heikkenisi saattaisi tuolla päästä toisenlainenkin aate valtaan helpmmin mutua.
Noin minäkin sen aaltoliikkeen uskoisin menevän, joskin Kiinan mitakaavassa yksi lasku- ja yksi nousuvaihe on voinut kestää kevyesti satoja vuosia.
Totta, että Maon aikana tapahtui tuo markkinatalouden paluu, joskin Mao itse oli tuolloin enää muodollinen johtaja taka-alalla, ja todellista valtaa käyttivät muut. Liu Shaoqi kai oli johtajista se, joka oikeastaan raotti kommunistisen Kiinan ovea markkinataloudelle. Ainakin hän salli jälleen maanviljelijöiden omistaa maansa. Omastakin lapsuudesta tuttu nimi Zhou Enlai varsinaisesti pani homman alulle.
Lähetä kommentti