Common rail |
Pääsiäisen alla maamme rautatieturvallisuudesta vastaava viranomainen rautatievirasto - jota muuten aikanaan yritettiin (liian) kevyesti lobata sijoittumaan Vanajan-Hämeeseen samoin kuin Kouvolan seudulle - informoi museoliikenteelle suunnitelluista uusista säädöksistä. JKV:hen eli junien kulunvalvontajärjestelmään liittyvät kysymykset ovat olleet museoliikenteen kuuma peruna varmaankin jo vuosikymmenen ajan. Ensi vuoden alusta ilman sitä ajamiseen vaaditaan aina poikkeuslupa ja kaksihenkinen veturimiehistö. Museojunaliikenne on aina enemmän tai vähemmän poikkeusliikennettä, mutta uutta tietoa monelle olivat suunnitelmat, että museoliikenne kiellettäisiin kokonaan seuraavilla rataosilla:
Helsinki-Turku
Helsinki-Tampere-Kemijärvi
Kouvola-Imatra-Joensuu-Oulu
Riihimäki-Lahti
Toijala-Turku
Rauma-Tampere-Pieksämäki
Kotka-Kontiomäki.
Missä siis leveäraiteisella museokalustolla voitaisiin vielä ajaa? Niinpä.
Mutta rautatiehistoriaa voi onneksi säilöä ainakin kirjahyllyyn. Puolisoni löysi pyhäisin avoinna olevasta paikallisesta antikvariaatista Dieselveturit ja moottorivaunut -teosparin hyväkuntoisen ykkösosan varsin kohtuullisena pidettävään kahdenkympin hintaan. Veturimiesten koulutuksessa käytettyjen oppikirjojen veturityyppikohtaisesta kakkososasta tehtiin enemmän painoksia kuin yleistä tekniikkaa käsittelevästä ykkösosasta. Löytyisiköhän vuonna 1969 painetusta kirjasta kirjasta ohjeita vaikka tee-se-itse-autohuoltoon? Tekniikan Maailma kun muistaa dieselautoista kirjoittaessaan joka välissä mainita, miten pumppusuutinmoottorit ovat jo vanhaa tekniikkaa. Toisaalta asiayhteys voisi luvata, että autolehdenkin hehkuttama "common rail" -tekniikka olisi sittenkin kirjan ominta aluetta :-)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti