Valokuvatorstain jotain rajaa |
Valokuvatorstai-blogissa on tänään vedetty rajoja. Miten kaksi viime elokuussa kuvattua museoveturia liittyvät raja-teemaan? Asia vaatii selityksen.
Kääntöpöydälle - virallinen mutta silti harvemmin käytetty termi on kääntälava - johtaa tässä kaksi vierekkäistä raidetta. Ne on tilankäytön optimoimiseksi aikanaan rakennettu niin, että samalla kun ne lähestyvät kääntöpöytää, ne lähestyvät toisiaan. Lopulta raiteet ovat niin lähekkäin, että niille ei mahdu kalustoa yhtäaikaisesti.
Jos vasemmalla näkyvä Dv16-dieselveturi ajettaisiin hiukan lähemmäs, sen kylki lopulta ottaisi kiinni Tk3-höyryveturin kylkeen. Jotta tilanteelta vältytään, on tämänkaltaisissa paikoissa oltava raiteen rajamerkki. Itse merkki ei kuvasta valitettavasti näy, mutta sen tarkoitus ilmenee.
Rautateiden liikennesääntökokoelman eli Junaturvallisuussäännön (PDF-tiedosto 649 kB) mukaan "Raiteen rajamerkki on teräsköysi tai maalaus kiskossa. Raiteen rajamerkki osoittaa vaihteessa ja raideristeyksessä paikan, johon saakka raidetta voidaan käyttää estämättä viereisen raiteen liikennettä."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti