Vapaapäivä elokuvatuotannon palveluksessa |
Sattui
hyvä päivä yli 80-tuntisen ylityösaldon purkamiseen, kun yhtäältä
työkalenterissa ei ollut ainoatakaan kokous- tai vastaavaa merkintää
ja toisaalta veturitallilla rakennettiin pitkästä aikaa
kapearaiteista rataa. Viimeksi 600-millisen kenttäradan pätkiä on
rakenneltu Urjalan tiilitehtaan entisen Move1-veturin siirtojen
yhteydessä.
Tämänpäiväisessä
lyhyessä kaksoisraiteessa oli kyse vielä kevyemmästä, itseasiassa
kevytmetallisesta, kiskotuksesta eikä raideleveyskään tainnut olla
minkään rautatiestandardin mukainen.
Museoveturiseuran
vanhan yhteistyökumppanin, TAMK:n
elokuvan ja television koulutusohjelman opiskelijat
filmasivat Credits Express -työnimistä tuotantoa, jonkinsortin
dystopia-fantasiaa, johon genren mukaisesti tarvittiin
rappioromanttista miljöötä rautatiekohtauksen kuvaamiseen.
Niitähän meiltä löytyy. EFi-matkustajavaunu sai esittää
paremman toivossa pois lähtevän köyhän kansan toivonkipinää.
Kun TAMK:laisten edellinen
vuosikurssi filmasi museolla, elettiin vuoden pimeintä
aikaa. Silloin aihe oli hauska, lyhytelokuvakilpailutyö "Oodi
ilolle". Tänään mitä kesäisin sää helteineen ja
lämpimine ukkossadekuuroineen tasapainotti synkkää kuvausaihetta.
Noin
parikymmenhenkisellä kuvausryhmällä oli koko päivän joko kiire
tai hoppu. Sivustakatsojaa jaksaa kerta toisensa jälkeen
hämmästyttää, millaisen määrän työtä, tarkkuutta ja toistoa
muutaman sekunnin otoksen tekeminen vaatii. Puhumattakaan myöhemmin
tapahtuvasta jälkikäsittelytyöstä, joka on käsittääkseni
suurin osa urakkaa.
Museoveturiseuran
talkoomiehillä, Markolla, Ilkalla ja minulla, oli helppo osa.
Toimitimme kuvausryhmälle pieniä, kuormalavojen tai
kakkosnelospätkien tapaisia, tykötarpeita, joita he oman sangen
kattavan varustuksensa lisäksi huomasivat tarvitsevansa, keitimme
kahvia pannullisen jos seitsemännenkin ja pyrimme huolehtimaan
paahteessa työskennelleiden nestetasapainosta vesi- ja
cola-palvelulla.
Mielenkiintoista
nähdä, millainen lopputuotos aikanaan on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti