Prinsessa, joka ei päässyt tanssiaisiin
Tulevana viikonloppuna vietetään Suomen
rautatielaitoksen 150-vuotisjuhlatapahtumaa Hyvinkäällä
Suomen
Rautatiemuseossa. Virallinen syntymäpäivä oli jo
maaliskuussa, mutta silloin ei isoja - talviurheiluun liittymättömiä
- ulkoilmatapahtumia juuri kannata järjestää.
Museoveturiseuran projekti, oikeastaan
tilaustyö, oli Matisa B-27 -raiteentukemiskoneen kunnostaminen
tuotavaksi näytteille tapahtumaan. Alkutilanne oli rähjäinen
raato.
Projektiin käytettiin kolmen vuoden
aikana satoja talkootyötunteja ja satoja euroja. Välillä työ
saattoi turhauttaa, ja kyseltiin miksi tällaista kaukana veturista
olevaa konetta ylipäätään kannattaa kunnostaa. Lopputulos ei ole
ehkä täysi kymppi, mutta aika
namu kuitenkin.
Matisa B-27 kaksoissisarineen oli
rautateiden näkymättömiä, suurelle yleisölle tuntemattomia
puurtajia, joiden työpanos oli korvaamaton, jotta uljaat
"Ukko-Pekat", "Risto" ja "Hurut"
saattoivat kiidättää matkustajia ja tavaraa. Niiden tehtävän
VR:n 100-vuotishistoriikki määritteli näin: "Tukeminen
on radan kunnossapitotöiden tärkeimpiä vaiheita, koska sen
huolellisesta suorittamisesta riippuu raiteen säilyminen oikeassa
asennossa, mikä seikka puolestaan olennaisesti estää kiskojonojen
kulumista varsinkin kiskojonojen aroissa kohdissa,
jatkoksissa."
Uutteran puurtajan oli määrä päästä
elämänsä kohokohtana kerrankin suuren yleisön ihailtavaksi ensi
viikonlopun 150-vuotistapahtumaan. Matisa olisi ollut melkein kuin
kunniavieras maamme vanhimpana säilyneenä raiteentukemiskoneena rautatieinfrastruktuuriin
painottuvassa juhlanäyttelyssä.
Miten Tuhkimo odottikaan
tanssiaisia! Hän oli peseytynyt, tehnyt kauniin kampauksen,
meikannut, pukenut parhaat ylleen - ja ehtinyt valmiiksi juuri
parahiksi. Määrähetkellä hän odotti ulkona, kuten oli sovittu.
Mutta kukaan ei tullut koskaan häntä hakemaan.
Mutta kukaan ei tullut koskaan häntä hakemaan.
Entä Tuhkimon kamariherrat?
Museoveturiseuralla on hyvä maine erilaisten tapahtumien
järjestelyjen apuna rautatieharrastuksessa ja muuallakin. Meitä
pidetään hyvinä renkeinä. Meillä ei ole mahdollisuutta esitellä
omaa kalustoamme museojunien kaltaisissa tapahtumissa. Veturimuseossa
käy vuosittain vain 2000-2500 kävijää, usein vakioväkeä.
Kerrankin olisi ollut mahdollisuus
saada jotakin omaa suuren yleisön nähtäville. Kerrankin oltaisiin
saatu olla vähän kuin isäntiä mekin.
Mutta kukaan ei tullut koskaan
Matisaamme hakemaan.
Me luotimme siihen kuukausia ja taas
kuukausia sitten sovittuun järjestelyyn, jossa tapahtumanjärjestäjä
hoitaa Matisan noudon. Kun H-hetki läheni eikä tallilla ollut
tiettävästi vielä kukaan käynyt nosto- ja siirtokohdetta paikan
päällä tutkimassa, aloitimme ahkeran sähköposti- ja puhelintiedustelun. Tänään
sitten tuli noutaja, totesi koneen ylivoimaiseksi ja lähti pois.
Lupasi palata asiaan illalla, palasikin ja ilmoitti, että ei
noudeta.
En syytä mitään enkä ketään.
Asiat vain menevät joskus pieleen, ja tässä meni tarpeeksi monta
asiaa. Isossa pelissä on paljon liikkuvia osia.
Jos, jos ja jos. Jos
Museoveturiseuralle olisi annettu mandaatti ja pikku sponsorointi
organisoida lavettikuljetus itse, olisi eräs toijalalainen tai eräs
tamperelainen firma viimeistään tänään vienyt koneen
Hyvinkäälle.
Tällä aikataululla - aikaa yksi
vuorokausi - ja rutiköyhän yhdistyksen budjetilla emme enää pysty
järjestämään kuljetusta. Mutta jos joku hyväsydäminen, puoli
valtakuntaa kantavan lavetin ja siron (vain vähän päälle 14
tonnia) prinsessan nostavan nosturin omistava ritari haluaisi
harjoittaa armeliaisuutta, se otettaisiin ilomielin vastaan.
Mutta koska sadut ovat satuja ja elämä
on elämää, ei Suomen vanhin säilynyt raiteentukemiskone ole esillä Suomen rautatielaitoksen
150-vuotisjuhlassa.
Suoraan sanottuna vituttaa. Eniten vituttaa vapaa-aikaansa Matisa-projektiin uhranneiden
seuratoverien puolesta. Ja vaikka kone on kylmää rautaa, niin vähän
senkin puolesta.
4 kommenttia:
Hyvin muotoiltu! Hengessä mukana, Marko.
Matisa albumit:
https://picasaweb.google.com/anttilamarkoantero /MatisaTtk1816Veturimuseolla
https://picasaweb.google.com/anttilamarkoantero/MatisaProjekti
Näin se menee, tehdään talkootyötä kohteelle jolla on tavoite ja päämäärä.Viime metreillä saapuu viestintuoja joka vie koko hommasta kiskot alta.Vois sanoa et amatöörien puuhastelua, ilmeisesti meillä on käytännönläheisempi katsanta asioihin ja niiden eteenpäin viemiseen, se on nähty näiden vuosien aikana.Se on sama ollaanko vaihdettu veturin kompuraa vai haettu veturia hinausautolla.
Olihan surullinen tarina. Vähemmästäkin vituttaa.
En ole pitkään aikaan lukenut blogeja - myöskään siis sinun - mutta otin osaa juhlallisuuksiin matkaamalla eilen aamutuimiin Karjaalle Italian vekottimella, ja sieltä sitten kunnollisella pelillä Hyvinkäälle. Olitko sattumoisin (Matisasta huolimatta) Toijalan standilla? Kuljin siitä ohi, ja siinä vaikutti olevan tuttu tyyppi, mutta kun en ollut ihan varma, niin ujostelin ja kävelin sitten ohi - jälkeenpäin sitten harmitti, etten edelleenkään ole oppinut, ettei tyypit pahastu jos olisikin erehtynyt henkilöstä.
Tunnelma aamuisella Karjaalla oli hyvä. Lohjalle asti oli hauska seurata, kun innokkaat harrastajat ajoivat autolla maantietä ottamaan muutaman kilometrin välein kuvia. Harmittaa, kun ei ole vuosiin saavuttanut samanlaista harrastusintoa kun näillä kavereilla, joiden naamat ja nimet olen varmasti nähnyt harrasteyhteyksissä ennenkin.
Janne, sittemmin fiilis on ollut "kyrsiihän se, mutta en minä valita -tyyppinen. Meidän porukasta oli muutaman miehen joukko mukana kekkereillä, kun kerran oltiin alunperin luvattu mennä. Mutta emme juuri viettäneet aikaa siellä standilla. Teimme siitä hyvin vaatimattoman ja helppohoitoisen automatisoituine valokuvaesityksineen ja esitteineen. Välillä kävi joku vilkaisemassa, että koneet toimivat ja laittamassa lisää esitteitä tarjolle. Jos siellä pyöri kirkkaaseen huomioliiviin varustautunut heppu, niin joku meistä se oli. Mutta myös naapuriosastojen väki ystävällisesti välillä "huolsi" standiamme.
Porukkamme kuljeskeli pitkin poikin Hyvinkää-Lohja-alueella ja tarpeen mukaan autteli pikkuhommissa siellä täällä: konepajalla vierailleiden ryhmien paimentamista, Lättähatun junamieshommia ja sellaista.
Arvasin, että teikäläinenkin siellä jossain on, mutta en osunut bongaamaan. Ei noissa piireissä tosiaan pahemmin kannata ujostella. Ainakin yhteisiä puheenaiheita on helppo keksiä, jos ei toinen olisikaan ennalta tuttu.
Näitä superharrastajia tosiaan näkyi paljon. Innokkaimmat olivat tulleet kuulemma Kanadasta saakka. Lohjan Lättähattu-junaakin suorastaan juostiin kuvaamaan.
Ehkä kumminkin jossain tapahtumassa törmäillään, vaikka emme kumpikaan taida kuulua enää aktiivisimpien joukkoon!
Lähetä kommentti