Lähdettiin sittenkin
Museoveturiseura-aktiivien
torstai-illan ja perjantaiaamun synkät mielialat vaihtuivat
perjantain mittaan harmaan sävyihin. Päätettiin, että ainakin me
pidämme kiinni siitä, mitä on sovittu. Lauantaiaamuna
henkilöautokuormallinen miehiä ja vähän tavaraa lähti kohti
Hyvinkäätä.
Pystytimme Veturimuseon osaston hyvin
vaatimattomaksi. Emme ottaneet mukaan myyntituotteita pitkälti siitä
yksinkertaisesta syystä, että tässä vaiheessa kesää niitä ei
ole enää kovin paljon, eikä varastoa kannata kasvattaa talvea
vasten. Rahaa ei ollut näillä messuilla tarkoitus tehdä. Sen
sijaan tavoite oli mahdollisimman helppohoitoinen osasto, mikä
dataprojektorin ja ajastetun valokuvaesityksen ansiosta onnistui.
Käytettävissä ollut tila ei olisi paljon muuta mahdollistanutkaan.
Naapuriosastojen väki - haapamäkeläiset ja mallikauppalaiset -
ystävällisesti pitivät silmällä miehittämätöntä
toijalalaisosastoa.
Ratapihalle tehdyllä
"konekentällä" oli oikeastaan mielenkiintoisempaa
katseltavaa kuin museoalueella. Kuvassa on VR Trackin nykykalustoa
edustava raiteen- ja vaihteentukemiskone Plasser & Theurer 08-475
4S Unimat, VR:n litteraltaan Ttk2 nro 851. Sen edessä oli tyhjä
paikka...
Kiertelimme keltaisissa
turvaliiveissämme sälleinä, ronineina tai muina
irtolaisina ja paljolti nautimme talkoolaisten oikeuksista ja
turistin velvollisuuksista. Pestauduimme aputehtäviin, missä
sellaisiin tarvittiin. Katsoimme konepajakäynnillä
vierailijaryhmien perään (väki muuten kuljetettiin asemalta
konepajalle museoitavalla Sm1 nro 6001:llä, vanhimmalla
sähköjunalla). Avustimme yhden lyhyen reissun verran
Keitele-museon junamiehistöä "Lättähatun"
portaiden kanssa. Kävimme tervehtimässä Lohjan aseman
katastrofipäivystäjää - ainoaa tällä kertaa vastuutehtäviin
joutunutta museoveturiseuralaista.
Ennen muuta juttelimme kalustoa
esitelleiden rautatieläisten kanssa. Toiset heistä vaikuttivat
sangen tyytyväisiltä päästessään kertomaan muutakin kuin mistä
napista juna sanoo "tuut tuut". Ja asianharrastajat
saivat runsaasti kokemusperäistä informaatiota suoraan käyttäjältä.
Lähes kaikissa niin museolla kuin rautatieasemallakin esillä
olleissa rautatiekulkuneuvoissa yleisö pääsi poikkeuksellisesti
tutustumaan myös ohjaamoihin. Sama päti lukuisiin VR:n
kumipyöräkulkuneuvoihin sympaattisesta kotimaisesta
Teijo-pakettiautosta raskaaseen Sisu-raivausautoon. Luultavasti pikkupoikien, ja miksei -tyttöjenkin, ja muiden samanhenkisten unelmatapahtuma.
Kotiin päästiin aikanaan. Työviikko
on alkanut, mutta harrasteteema jatkuu. Illalla haapamäkeläisten
edustaja kävi lainaamassa veturitallilta Dr12:n generaattorin
laakerin keskittämiseen tarvittavan tukipalan. "Huru"
on tarkoitus laittaa hinauksen, ja museojuna palaa kotivarikolleen
toinen vetäjä nokallaan.
Ja aamuyön alkuhetkinä on luvassa
höyryveturin juottamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti