perjantaina, kesäkuuta 17, 2011


Aamuvuoro


Päijät-Hämeessä museojunaillaan tulevana viikonloppuna. Kuten tapana on, kalusto siirretään öiseen aikaan, kun raiteilla on vähemmän liikennettä.

Aikataulunmukainen saapumisaika 3.15 piti. Dieselvoima veti, mutta huollon kohteena oli lämpimänä hinattava höyryveturi. Tankkaus alkaa sujua melkein kuin F1-, tai ainakin Tk3-ajoissa. Heti pysähtymisen jälkeen letku kiinni veturin täyttöventtiiliin ja palokaivon hana auki. Tenderin vesisäiliö täyttyy noin kymmenessä minuutissa.



Joku veljesseuralainen käväisi kahvilla miehistöhuoneessa, joku rasvasi höyryveturin niveliä. Tauko päättyi vartin verran ennen aikojaan, kun kauko-ohjaaja antoi luvan lähteä heti rekkajunan perään.

Seitsemään töihin lähtevät miettivät, kannattaako enää mennä nukkumaan. Oma työpäiväni menee vaihteeksi Tampereella. Ei ole kiirettä linja-autoon.

Ei kommentteja: