Risukuorma ja tilapäiskytkentä |
Lauantai
oli seudullisen jätehuoltoyhtiön risupäivä,
jonka merkeissä sai viedä mielin määrin maatuvaa puutarhajätettä
jäteasemalle. Aamupuuhana kävin noutamassa vuokraperäkärryn
huoltoasemalta. Olin varannut tarjolla olleista kahdesta
vaihtoehdoista
pienemmän, mutta reilu
koko ilahdutti ensinäkemältä. Viimeksi kuluneen vuoden aikana
pihapuiden pudottama ja poltto- tai hakettamiskelvottomiksi katsottu
risumäärä hoitui yhdellä kuormalla. Kuusenneulasilla
ja muulla hienojakoisella pihajätteellä puoliksi täytetty
suursäkkikin mahtui matkaan.
Aikanaan
otimme autoon lisävarusteeksi irrotettavan vetokoukun. Auto täytti
talvella
seitsemän vuotta, ja sinä aikana koukku on ehtinyt
palvella
kahdesti: ensi kerran höyryveturin varailmapumppua Haapamäestä (virheellinen sijapäätehyväksyttäneen asiaan liittyvän rautatieslangin vuoksi) haettaessa ja toisen kerran tänään. Ei ollut huono idea
muistutella eilen mieliin koukun asentamisprosessi.
Siinä meni aikaa.
Jäteasemakeikan
jälkeen ehdin hyvissä
ajoin
veturitallin
toukotalkoisiin.
Nostaessani tallin takapihalla polkupyörää telineeseen huomioni
kiinnitti erikoinen ääni, jota
voisi kuvailla sanalla repivä.
Sen lähteeksi osoittautui puhdistusurakka Museoveturiseuran uuden
painepesurin kanssa. Nähtävästi hintansa arvoinen laite.
Idänkauppatuotteeksi 1940-luvun
lopulla valmistetun,
mutta erilaisten sattumusten kautta kotimaahan jääneen Valmet Vdm3
-teollisuusveturin alakerrasta paljastui yllättävän kirkkaita
vihreän, valkoisen, mustan ja punaisen sävyjä. Paitsi
moottoriveturin pesua,
päivän ohjelmaan kuului EFi-vaunun pinnan rapsuttelua kesän
maalausurakkaa varten, kaluston siirtoja perusnäyttelyn
uudistusta
silmälläpitäen, talvella saadun Valmet-laituriauton
- virallinen
nimi on laituritraktori - sähköjärjestelmän diagnosointia,
ulko-ovien saranoiden rasvausta ja erinäisiä muita ylläpitotoimia.
Vaihtotöiden
veturina toimi uskollinen 1940-luvun valmiste Valmet-Saalasti DV-100.
Se veti uuteen paikkaansa itseään lähes viisi kertaa painavammat:
Vr2-höyryveturin (kuvassa) - harrastajien kielellä "Ankan",
veturimiesten
kutsumana
"Tankin" - ja VR:n ensimmäisiin rautatieliikenteen
dieselöintikokeiluihin kuuluneen Vr11/Dv11:n.
Lopuksi
hommana oli Breuer-raidetraktorin siirto uusvanhaan paikkaansa.
Raidetraktorissa ei, toimintaperiaatteensa vuoksi, ole tavanomaiselle
rautatiekalustolle tyypillisiä kytkimiä eikä
puskimia. Ja
kun se ei tällä hetkellä ole ajokuntoinen, piti alkaa miettiä
kytkentää veturiin. Eskon idea "Otetaan Pedershaab
välikappaleeksi" edusti mitä museoveturiseuralaisinta
ongelmanratkaisutapaa. Tärkeää ei ole oikeaoppisuus eikä
esteettisyys vaan toimivuus. Se voidaan rakentaa esimerkiksi
vetovaijerin, kakkosnelosen ja muiden vastaavien saatavilla olevien
tilapäisratkaisujen varaan. Arvelen, että museon perustaja, VR:n
liikennemestari, olisi hymyillen hyväksynyt vaihtotyöyksikön
kokoonpanon, koska olisi samassa tilanteessa itse päätynyt
vastaavan tyyppiseen ratkaisuun.
Vaihtotöiden vuoksi ulkoilemassa oli myös tämä kaksikko. Ehkä Suomen rumimmat veturit? Edessä Puolustusvoimain Pansion laivastoasemalla vuoteen 1989 saakka käyttämä Frichs ja taempana järjestyksessä toinen Suomessa valmistettu moottoriveturi, ruotsalaisen mallin mukaan vuonna 1932 rakennettu Lokomo, joka teki pitkän päivätyönsä Aitonevan turvesuolla.
Kotiin
polkaisin Iskmetin pizzapajan kautta. Pitkästä aikaa.
1 kommentti:
chemicalidol.blogspot.com
Lähetä kommentti