Kiskoliikenteen varrella |
Torstainen
työpäivä meni Helsingissä. Ennakolta olin kironnut
järjestäjätahoja, kun Microsoftin uutuustuotteita piti mennä
katsomaan jonnekin kaukaiselle rannalle edelliskertaisen
ydinkeskustan sijasta. Enpä kironnut enää sen jälkeen, kun
ymmärsin kohteen sijaitsevan aivan raitiovaunulinja 4:n
kääntösilmukan tuntumassa. Kiskoliikenne vei käytännössä
kotikylästä perille saakka. Noloa myöntää, mutta pisin siirtymä
kiskoliikenneväylän ulkopuolella oli puolitoista kilometriä
kotipihalta kotikylän rautatieasemalle. Mutta jos aikanaan
kaavoitukseenkin päässyt varaus seisakkeelle otettaisiin käyttöön
(ja jos seisake rakennettaisiin puuttumatta nykyisiin
maanomistusoloihin ja jos sen rakentaminen ei vaikuttaisi maisemaan
ja jos junien liikennetiheyttä voitaisiin nostaa matkustajan
kannalta järkevälle raitiovaunutasolle ja jos ja jos), olisi
kiskoliikenneyhteys käytännössä vieressä.
Täytyy
sanoa, että kostean asfaltin, katulamppujen ja raitiovaunun
yhdistelmä oli tähän saakka pääkaupungin toiseksi kaunein
kohdalle osunut ilmenemismuoto. Ykkönen pysyy vielä kesässä ja
Suomenlinnassa. Silti pidän enemmän pellonlaita-asumisesta. Ei
minusta cityihmiseksi olisi.
Perjantai-illan
aluksi paikallista pankkiväkeä vieraili veturitallilla. Nokkamies
täytti pyöreitä vuosia, ja henkilöstö oli kehitellyt
päivänsankarille tehtävärasteja eri puolille kylää. Takavuosina
museohoitokuntaakin johtaneelle oli Dr12:n kakkosohjaamoon kipuaminen
mitä sopivin tehtävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti