Pajaretki |
Perjantaina
Museoveturiseura teki laskentatavasta riippuen toisen tai kolmannen
retkensä VR:n Hyvinkään konepajalle. Ensimmäinen oli kahvihuoneen
kautta tilattu, toinen melkein virallisissa talkootyötehtävissä
rautatielaitoksen 150-vuotisjuhlilla ja nyt taas kahvihuoneen kautta.
Tällä
kertaa kierrettiin viiden hehtaarin alue veturisähköasentajan
opastamana koluten paikat paljon tarkemmin kuin aiemmilla kerroilla.
Rautatiehistoriaharrastajien näkökulmasta alueen mielenkiintoisin
kolkka oli pantu täysin uuteen uskoon. Aikanaan museoon päätyvä
kalusto oli siirretty siistiin jonoon Hr11:n johdolla. Jono tulee
saamaan jatkokseen isokokoisten kotimaisten veturisarjojen ääripäät
eli valmistussarjansa ensimmäisen "Ukko-Pekan" ja
viimeisen "Riston".
Viereisellä
raiteella oli junallinen tavaravaunuja täynnä toistaiseksi
karkeaseulottuja aarteita. Vaunuletkan sisällölle Toijalan
"Jumbokin" on vähän velkaa. Hyvältä näytti
maamme rautatiehistorian tulevaisuus. Nykyisen rautatiekaluston
kunnostushalleille kävellessä pohdiskelimme, mikä muu ammattiala
olisi perusluonteeltaan niin tulevaisuuteen katsova kuin museoala.
Siellä kun täytyy tietää jo pitkälle etukäteen, mitä
säilytetään.
Museokaluston
jälkeen päästiin katsomaan tilat, joissa maamme rautatiekalustoa
on pidetty kunnossa toisen maailmansodan jälkeisistä ajoista
saakka. Vaikka valtaisat hallit ovat aikansa rakennustekniikan
tuotoksia, ovat ne osoittautuneet hämmästyttävän
muuntautumiskykyisiksi liikkuvan kaluston uudistuessa. Viimeisimmät
isot rakenteelliset muutostyöt on tehty 1980-luvulla.
Sitten
edellisen konepajavierailun päädyin leipätyön johdosta
suorittamaan Työterveyslaitoksella nipullisen työsuojelukoulutuksia.
Helsingin peruskurssilla käytiin vierailulla eräässä isossa
valtionyhtiössä. Jos tarvittaisiin hyvä esimerkki, olisi VR:n
Hyvinkään konepaja sellainen. Keskeiset huoltotilat ovat nykyään
siistit kuin oltaisiin sairaalassa. Turvavarusteet - kypärä, lasit
ja liivi - puetaan päälle heti hallitiloihin siirryttäessä.
Museoveturiseuran joukko, jälleen kerran, toimi sekin
esimerkillisesti.
Konepaja
tarjosi vierailijoille kahvit. Kahvi"huone",
paremminkin terassi, oli upein tähän saakka kokemani. Näkymä -
tietenkin syyskuun 2014 kalustolla - oli koko lailla tämä.
Kiitos,
Timo!
Ensi kerta
Päädyin
SPR:n Nälkäpäivä-tempauksen
kerääjäksi ensi kertaa elämässäni. Kerran tai pari aiemmin on
kysytty, mutta silloin tuli aina jollakin teko- tai tosisyyllä
kiemurreltua irti. Nyt menin ja sain helpon tehtävän: aamun
ensimmäinen vuoro kylän pienimmässä ja hiljaisimmassa marketissa.
Tempaus
alkoi jo torstaina. Sitä ei voinut olla huomaamatta Kampissa, jossa
keräyspartioita oli muutaman metrin välein.
Ensi
kerta nälkäpäivää oli toinen kerta kansalaiskeräystoimintaa
tänä vuonna. Reilu viikko sitten kylässä toteutetussa Sotiemme
veteraanit -keräyksessä sain Panssariprikaatista kahden
ilmatorjuntamiehen vahvuisen partion opastettavakseni ovelta ovelle
"Vekselilaaksossa".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti