lauantaina, helmikuuta 01, 2014



Viimeinkin lumisadetta

Aamulla oli luvassa vuoden toiset lumityöt, kevyet sellaiset. Sääennuste oli luvannut yön jäljiltä enemmänkin kolattavaa, joten herätyskello soitti arkiseen tapaan viideltä. Aikaa pihalla ei mennyt tuntiakaan.

Lumitöiden jälkeen auto lämmityspiuhaan, kahvi tippumaan ja aamiaisen laittaminen työpäiväänsä heräilevälle nimipäiväsankarille.

Omaa vapaapäivääni lähdin viettämään Parolaan Ilkan ja noin sadan muun panssarikiltalaisen kanssa. Killan järjestämä panssariseminaari toteutettiin jo kymmenettä kertaa. Yhtä lukuunottamatta on tullut oltua mukana. Kuultujen luentojen aiheet käsittelivät tuttuun tapaan tekniikkaa, taktiikkaa ja historiaa. Tällä kertaa painopiste oli panssaripioneeritoiminnassa, ja aivan jotain muuta -osion vierailevana tähtenä yleisesikuntaupseeris-tohtoristason asiantuntija rannikkotykistön puolelta. Värikuvitettu viime vuonna painettu rannikkotykkikirja tuli ostettua kirjahyllyyn vähemmän visuaalisen kaveriksi. Pettymys osui heti alkusivuille. Kansainvälisyys on hyvä asia, mutta eiköhän painotyö vielä osata kotimaassakin. Varsinkin kun kohderyhmä on pieni ja ostopäätöstä tehdessään tuskin miettii paljon sitä, onko lopputuotteen hintaluokka 35 vai 45 euroa.

Kotiin palatessa odottivat uudet lumityöt, mutta aamuahkeroinnin jäljiltä kevyet nämäkin. Sitten saunaan.

Seuraavassa pieni annos päivän tietopaketista.


Pontifex

BLG-60M2-siltapanssarivaunujen synty liittyy T-54- ja T-55-taistelupanssarivaunujen vuonna 1958 alkaneeseen lisenssivalmistukseen Tšekkoslovakiassa. Vuonna 1968 maassa ryhdyttiin valmistamaan omaa suunnittelua olevaa siltapanssarivaunua MT-55A. Edelleen kehitettyä tyyppiä BLG-60 (BrückenLegeGerät) valmistettiin vuodesta 1966 alkaen runsaasti Saksan Demokraattisen Tasavallan Kansanarmeijalle NVA:lle. BLG-60:n eri versioita valmistettiin vuoteen 1983 saakka.

Saksan Demokraattisessa Tasavallassa SKET Magdeburg valmisti vaunuihin alkuperäisestä tšekkoslovakialaisesta mallista ratkaisevasti poikkeavan teräsrakenteisen sillan. BLG-60M ja BLG-60M2 olivat alkuperäisestä kehitettyjä malleja mm. sillan pituuden ja leveyden osalta. Perusmallissa oli vain yhden sillan laskumahdollisuus, M-mallissa kaksoissilta ja M2:ssa kolmoissilta.

BLG-60M2-vaunuja hankittiin Suomeen NVA:n ylijäämävarastosta 16 kpl 1990-luvun alussa, kun jääkäriprikaatien varustaminen oli vielä kesken ja varastoissa oli runsaasti toisen maailmansodan aikaista materiaalia. Ensimmäiset vaunut tulivat maahan vuonna 1992, ja viimeinen vaunu saatiin muutostöiden jälkeen käyttökuntoon vuonna 2000. Vaunut ovat edelleen PSPR:n koulutuskäytössä ja sodan ajan kokoonpanossa sijoitettuina MEKTSTOS:n PIONK:aan.

BLG-60M2:n - samoin kuin MTU-20:n - silta kykenee kantamaan kaikki neuvostoliittolaisvalmisteiset panssarivaunut, mutta virallisesti ei kuitenkaan Leopard 2 -kalustoa. MEKTSTOS:n PIONK:n katsotaan kuitenkin kykenevän käytännön toleranssien rajoissa taisteluosaston kaiken kaluston liikkeenedistämistoimenpiteisiin.

Myös Ruotsi osti NVA:n ylijäämävarastosta 27 kpl BLG-60M-vaunuja. Suomalaiset ja ruotsalaiset tekivät jonkin verran yhteistyötä vaunujen käyttöön liittyvissä asioissa. Sittemmin Ruotsi luopui BLG-M2-kalustosta.

Ei kommentteja: