Viimeinkin lumisadetta |
Aamulla
oli luvassa vuoden toiset lumityöt, kevyet sellaiset. Sääennuste
oli luvannut yön jäljiltä enemmänkin kolattavaa, joten
herätyskello soitti arkiseen tapaan viideltä. Aikaa pihalla ei
mennyt tuntiakaan.
Lumitöiden
jälkeen auto lämmityspiuhaan, kahvi tippumaan ja aamiaisen
laittaminen työpäiväänsä heräilevälle nimipäiväsankarille.
Omaa
vapaapäivääni lähdin viettämään Parolaan Ilkan ja noin sadan
muun panssarikiltalaisen kanssa. Killan
järjestämä panssariseminaari toteutettiin jo kymmenettä kertaa.
Yhtä lukuunottamatta on tullut oltua mukana. Kuultujen luentojen
aiheet käsittelivät tuttuun tapaan tekniikkaa, taktiikkaa ja
historiaa. Tällä kertaa painopiste oli panssaripioneeritoiminnassa,
ja aivan jotain muuta -osion vierailevana tähtenä
yleisesikuntaupseeris-tohtoristason asiantuntija rannikkotykistön
puolelta. Värikuvitettu viime vuonna painettu rannikkotykkikirja
tuli ostettua kirjahyllyyn vähemmän visuaalisen kaveriksi. Pettymys
osui heti alkusivuille. Kansainvälisyys on hyvä asia, mutta eiköhän
painotyö vielä osata kotimaassakin. Varsinkin kun kohderyhmä on
pieni ja ostopäätöstä tehdessään tuskin miettii paljon sitä,
onko lopputuotteen hintaluokka 35 vai 45 euroa.
Kotiin
palatessa odottivat uudet lumityöt, mutta aamuahkeroinnin jäljiltä
kevyet nämäkin. Sitten saunaan.
Seuraavassa
pieni annos päivän tietopaketista.
Pontifex
BLG-60M2-siltapanssarivaunujen
synty liittyy T-54- ja
T-55-taistelupanssarivaunujen vuonna 1958 alkaneeseen
lisenssivalmistukseen Tšekkoslovakiassa.
Vuonna 1968 maassa ryhdyttiin valmistamaan omaa suunnittelua olevaa
siltapanssarivaunua MT-55A. Edelleen kehitettyä tyyppiä BLG-60
(BrückenLegeGerät)
valmistettiin vuodesta 1966
alkaen runsaasti Saksan Demokraattisen Tasavallan Kansanarmeijalle
NVA:lle. BLG-60:n eri
versioita valmistettiin
vuoteen 1983 saakka.
Saksan
Demokraattisessa Tasavallassa SKET Magdeburg valmisti vaunuihin
alkuperäisestä tšekkoslovakialaisesta mallista ratkaisevasti
poikkeavan teräsrakenteisen sillan. BLG-60M ja BLG-60M2 olivat
alkuperäisestä kehitettyjä malleja mm. sillan pituuden ja leveyden
osalta. Perusmallissa oli vain yhden sillan laskumahdollisuus,
M-mallissa kaksoissilta ja M2:ssa kolmoissilta.
BLG-60M2-vaunuja
hankittiin Suomeen NVA:n
ylijäämävarastosta 16 kpl
1990-luvun alussa, kun
jääkäriprikaatien varustaminen oli vielä kesken ja varastoissa
oli runsaasti toisen maailmansodan aikaista materiaalia. Ensimmäiset
vaunut tulivat maahan vuonna 1992, ja
viimeinen vaunu saatiin
muutostöiden jälkeen käyttökuntoon
vuonna 2000. Vaunut ovat edelleen
PSPR:n koulutuskäytössä
ja sodan ajan kokoonpanossa
sijoitettuina
MEKTSTOS:n PIONK:aan.
BLG-60M2:n
- samoin kuin MTU-20:n -
silta kykenee kantamaan
kaikki neuvostoliittolaisvalmisteiset
panssarivaunut, mutta
virallisesti ei
kuitenkaan
Leopard 2 -kalustoa. MEKTSTOS:n
PIONK:n
katsotaan
kuitenkin kykenevän käytännön
toleranssien rajoissa taisteluosaston
kaiken kaluston liikkeenedistämistoimenpiteisiin.
Myös
Ruotsi osti NVA:n ylijäämävarastosta 27 kpl BLG-60M-vaunuja.
Suomalaiset ja ruotsalaiset tekivät jonkin verran yhteistyötä
vaunujen käyttöön liittyvissä asioissa. Sittemmin Ruotsi luopui
BLG-M2-kalustosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti