Miksi Kiina on Kiina? |
Kiina
on kiinaksi 中国
(Zhōngguó)
eli Keskusvaltakunta tai Keskustan valtakunta. Länsimaissa vastaava
nimi tunnetaan lähinnä satukirjailija Tolkienin teoksista, joissa
se tosin taitaa olla lainattu ennemmin eurooppalaisesta
muinaistarustosta kuin idän suurvallasta.
Nimi
Zhōngguó on mielletty milloin yksikölliseksi,
milloin monikolliseksi. Kiinan kielessä sanan kirjoitus- tai
ääntämisasusta ei useinkaan suoraan näy, tarkoitetaanko sillä
yksikköä tai monikkoa; poikkeuksia ovat mm. persoonapronominit.
Yksiköllinen
Keskusvaltakunta oli kyseessä kiinalaisen kulttuurin antiikiksi
kutsutulla Zhou-kaudella (meikäläisen ajanlaskun mukaan 1075-771
eKr.). Zhou-hallitsijoita olivat wángit (王),
"kuninkaat". He olivat paitsi maallisia myös
hengellisiä johtajia, joita kutsuttiin "taivaanpojiksi"
(tiānzi,天子).
Yhtäältä usko ylhäältä annettuun valtaan ja toisaalta
reaalipoliittiset tekijät aiheuttivat sen, että kuninkaat ryhtyivät
läänittämään valtakuntansa alueita ensin yhden mahtisuvun,
Jin, jäsenille, sitten muidenkin tärkeiden
sukujen päämiehille sekä lisäksi ansioituneille virkamiehille ja
upseereille. Läänityksiä saaneiden vasallien, varsinkin
"herttuoiden" (gōng, 公),
alueista alkoi vähitellen kasvaa valtioita valtioissa. Niiden
johtajuus periytyi isältä vanhimmalle pojalle.
Vasallivaltioita
alettiin kutsua käsitteellä guó (国),
jonka kirjoitusmerkin voi nykypäivän yksinkertaistetussakin
mannerkiinalaisessa kirjoitustavassa havaita kuvaavan muureilla
ympäröityä aluetta, kaupunkia. Samaan aikaan syntyi käsite
guórén (国人),
sanatarkasti "valtioihminen", joka nykyään
tarkoittaa kansalaista, mutta aluksi lähinnä muurien suojassa
asuvaa kaupunkilaista.
Monikollinen
käsite Keskusvaltakunnat liittyy niihin levottomiin vuosisatoihin,
joina vasallivaltiot kamppailivat keskenään johtajuudesta ja
erilaisista taloudellisista eduista, eritoten ns. sotivien
läänitysvaltioiden aikaan vuosina 475-221 eKr. Suurimman osan
näistäkin vuosisadoista Zhou-dynastia, ensin läntinen, sitten
itäinen, oli muodollisesti johdossa, mutta sen tosiasiallinen
ylivalta oli yhtä mitätön kuin Saksalais-roomalaisen keisarikunnan
asema myöhemmin sydän- tai myöhäiskeskiaikaisessa Euroopassa.
Taistelevien
läänitysvaltioiden kaudella Keskusvaltakunniksi nousi lopulta
seitsemän valtiota: Chu, Hán, Qi, Qín, Wei, Yan ja Zhào.
Sotivien
läänitysvaltioiden kaudella on toinenkin mielenkiintoinen
yhtymäkohta keskiajan eurooppalaiseen historiaan. Keskenään
kiistelleet ja usein aseellisiinkin selkkauksiin päätyneet valtiot
kamppailivat mm. siitä, kuka saa muodollisen ylivaltiaan, Zhoun,
suojelijan aseman, mikä käytännössä tarkoitti johtavan valtion
asemaa. Samalla tavallahan reilu vuosituhat myöhemmin Euroopassa
taisteltiin siitä, mikä on paaville uskollisin valtakunta ja saa
siten suojella paavinistuinta.
Vuosisatoja
kestäneet sodat eivät olleet pieniä kahakoita. Siitä kertoo
katkelma klassisten tekstien kokoelmaan Guwen guanzhiin
päätyneestä muinaisesta tekstistä, jossa Zhao-valtion
"pääministeri" vaikeroi piiritetyn kaupungin
puolustusta johtaessaan: Mitä minä uskaltaisin neuvoa
kuningastani tekemään? Miljoonan miehen vahvuiset joukkomme ovat
kärsineet tappion tuolla jossakin, ja me täällä Handanissa olemme
tiukasti vihollisen otteessa.
Taistelevista
läänitysvaltioista vahvimmat olivat Chu ja Qín, joiden kummankin
asukkaista suuri osa oli muita kansoja kuin hàn-
eli enemmistökiinalaisia. Erityisesti Qín-valtion strateginen etu
oli se, että siellä asuneet paimentolaiskansat olivat tottuneet
elämään hevosten kanssa ja siten kasvattaneet paljon hyviä
hevosmiehiä. Lopulta Qín-valtio vei voiton kilpailijoistaan vuonna
221 eKr. Eurooppalaisten kielten nimi, China,
la Chine jne., johtuu sotivien läänitysvaltioiden
voittajan, Qín-valtion, nimestä.
Bīngmǎyǒng
Vahvan
Qín-valtion kuningas Zuangxiang kuoli meikäläisittäin vuonna 247
eKr. ehdittyään hallita vain muutaman vuoden. Koska vallanperimys
oli läänitysvaltioissa jo varhain kehittynyt patrilineaariseksi
esikuvavaltio Zhoun tavoin, valtaistuimelle nousi edesmenneen
kuninkaan poika Zhao Zheng.
Nuori
kuningas tunsi hyvin valtakuntansa voimavarat ja ryhtyi edeltäjiään
voimakkaammin valloittamaan kilpailijavaltioitaan. Ensimmäisenä
kukistui Hán vuonna 230 eKr. Vuotta myöhemmin Qín valloitti
Zhào-valtion. Yan oli vuorossa vuonna 226 eKr., Wei vuotta myöhemmin
ja Chu vuonna 223 eKr. Lopuksi Qín ahmaisi Qi-valtion vuonna 221
eKr.
Qín-valtion
armeija hyödynsi aikansa tehokkainta sotateknologiaa. Liikkuvuus
perustui hevosiin, suoja pronssihaarniskoihin ja -kypäriin ja
iskuvoima jousipyssyihin. Jousimiehet olivat armeijan arvostetuimpia
taistelijoita, koska he pystyivät tuhoamaan vihollisen jo matkan
päästä. Heidän pääaseensa oli varsijousi, ampumanopeudeltaan
melko hidas, mutta tarkka ja pitkälle kantava ase.
Viimein
kuningas Zhao Zheng hallitsi suurten jokien hedelmälliseksi
peltomaaksi tekemää aluetta, aluetta joka oli kuninkaalle ja hänen
maanmiehilleen koko maailma ja joka nykyäänkin on Kiinan ydinalue.
Saatuaan alueen valtaansa kuningas vaihtoi nimensä muotoon Qín
Shǐhuáng (秦始皇),
joka on länsimaissa käännetty tarkoittamaan Qín-valtion keisaria.
Lyhyeksi
jääneen hallituskautensa aikana keisari pyrki rakentamaan maastaan
suurvallan. Haavekuvana luultavasti siinsi muinainen Zhou. Kieltä
tai ainakin sen kirjoitustapaa yhtenäistettiin, teitä
kunnostettiin, rahajärjestelmää yhdenmukaistettiin ja pohjoisten
valtioiden rajamuureja ryhdyttiin liittämään yhteen siksi
rakennelmaksi, josta toista tuhatta vuotta myöhemmin oli tuleva
kuuluisa Kiinan muuri.
Qín
Shǐhuángiin pätee sama vuosisatoja myöhemmin kiteytetty
viisaus kuin yksinvaltiaisiin ennen häntä ja hänen jälkeensä:
"Vallalla on taipumus turmella ihmistä ja absoluuttinen valta
turmelee absoluuttisesti eli ehdoton valta turmelee ihmisen
ehdottomasti." Kiinan keisarit - mihin joukkoon voidaan tässä
yhteydessä laskea monet myöhemmätkin hallitsijat Kānxīsta Máo
Zédōngiin - ovat tähän tautiin poikkeuksetta sairastuneet.
Ensimmäinen
keisari ryhtyi tavoittelemaan kuolemattomuutta. Yhtäältä hän
lähetti retkikuntia etsimään yrttejä, jotka toisivat ikuisen
elämän. Toisaalta hän alkoi rakennuttaa hovia ja armeijaa
tuonpuoleista varten.
Tarinat
kertovat, että keisari nautti vitamiinikseen muun muassa elohopeaa,
mikä luonnollisesti joudutti siirtymistä tuonpuoleisen armeijan
ylipäälliköksi.
Qín
Shǐhuáng kuoli vuonna 221 eKr. Hänet haudattiin tuhansien
sotilaiden turvaamana. Hautajaisissa oli erotuksena edellisten
vallanpitäjien maahanpanijaisiin se, että hallitsijan ruumiin
kanssa maan alle menneet olivat enimmäkseen savea, eivät vainajalle
läheisiä ihmisiä.
Keisarin
hovi oli pannut maansa kansantalouden voimavarat äärimmilleen ensin
sodilla ja sitten tie- ja rajamuurirakennuksilla. Voi olla, että
hautamonumentti oli enää pisara meressä. Silti tuhannet keisarin
hauta-alueen terrakottasotilaat ovat panneet monet sukupolvet
miettimään mittakaavaa.
Virallisen
selostuksen mukaan terrakotta-armeija (bīngmǎyǒng,
兵马俑)
löydettiin vuonna 1974, kun kolme Shaanxin maakunnassa asuvaa
maanviljelijää olivat kuivana kesänä kaivamassa kaivoa
viljelystensä vedensaannin turvaamiseksi. He löysivät maan alta
ihmisen muotoisia kappaleina olevia patsaita, ja kaivonpaikkaa oli
ryhdyttävä katsomaan toisaalta.
Elettiin
vielä kulttuurivallankumouksen aikaa tai ainakin sen
jälkimaininkeja. Kiinalla oli miljoonan kuàin
tilaisuus osoittaa paikkansa maailman kulttuurikansojen joukossa, ja
siihen panostettiin. Seudulla ryhdyttiin tekemään arkeologisia
kaivauksia, jotka jatkuvat edelleen.
Tähän
saakka on kaivettu esiin noin 8 000 terrakottasotilasta, jotka
edustavat eri aselajeja jousimiehistä jalkaväkeen. Kaivausten yhtenä ongelmana on se, että useimmat
patsaat ovat tuhoutuneet maan painon vuoksi. Toinen keskeinen ongelma
on, että myös hyvässä kunnossa löydettävät patsaat kadottavat alkuperäiset kirkkaat värinsä välittömästi
jouduttuaan kosketuksiin hapen ja auringonvalon kanssa. Tästä
syystä keisarin varsinaiseksi hautakummuksi arveltua noin 1 × 3 km:n
kokoista kukkulaa ei ole vielä uskallettu avata.
Kiinalaiset
ovat esihistoriallisista ajoista saakka kunnioittaneet vainajiaan. Esi-isien palvonta on säilynyt kulttuurissa läpi
suurten uskontojen ja oppien vaikutuksen. Haudanryöstäminen ei ole
ollut läheskään yhtä yleistä kuin esimerkiksi Egyptin pyramidien
kohdalla on tapahtunut. Mutta reaalipolitiikka on vaikuttanut
Kiinassakin. Pian ensimmäisen keisarin kuoltua alistetuiksi itsensä
kokeneet valtiot ryhtyivät tavoittelemaan menetettyä
itsenäisyyttään. Niiden sotajoukot hyökkäsivät muun muassa
vihatun keisarivainaan hautapaikalle, ei vähiten siksi, että siellä
tiedettiin olevan tuhansia patsaita kenttäkelpoisissa aseissa,
joihin kuului mm. varsijousia. Hyökkääjät veivät omiin
tarpeisiinsa terrakottasotilaiden aseet, särkivät patsaita mielensä
mukaan ja lopuksi sytyttivät tuleen patsaiden päällä olleet,
niitä maan painolta suojelleet katokset. Lopputulos oli se, mitä
vuoden 1974 kaivonkatsojat löysivät - maamassojen painosta murskautuneita
patsaita.
Arkeologit
ovat havainneet, että terrakotta-armeija on tehty sarjatuotantona.
On ollut torsopajoja, jalkapajoja, käsipajoja, pääpajoja jne. ja
lopuksi kokoonpanopajoja. Patsaat on näennäisen satunnaisesti
kokoonpantu eri pajojen tuottamista osista, tietenkin niin, että
osien kokonaisuus sopii yhteen - jousimies on jousimies ja hevosmies
on hevosmies. Saven vielä ollessa märkää ovat viimeistelijät
muotoilleet jokaisen sotilaan kasvoille yksilöllisen ilmeen. Niinpä
terrakotta-armeijaan kuuluu kirkasotsaisia isänmaan puolustajia,
kyllästyneitä gonamiehiä ja kaikkea siltä väliltä.
Terrakotta-armeijan
kokoonpanoa tehdään tänä päivänä soveltuvin osin suoraan
löytöpaikalla. Se on äärimmäisen hienovaraista palapelin
rakentamista, kaukana Indiana Jonesin työnkuvasta.
Puolisoni
kanssa kävimme parin kuukauden sisään toistamiseen katsomassa
Kiinan ensimmäisen keisarin hautasotilaita, tällä kertaa Tampereella.
Vapriikki-museokeskuksessa on esillä edustava, noin ryhmän vahvuinen otos, terrakotta-armeijaa. Ja kuten Tampereen museoissa on tapana, näytteillepano on huippuluokkaa. Yksi kohta jäi mietityttämään: Kiinan muurin panoraama, jonka alla oli ensimmäisen keisarin hautaan liittyvää esineistöä. Kuvan ja esineistön välillä on noin 1 200 kilometriä. Toisaalta näkyyhän Helsingissäkin lappilaista tavaraa ansaintamerkeissä.
Vapriikki-museokeskuksessa on esillä edustava, noin ryhmän vahvuinen otos, terrakotta-armeijaa. Ja kuten Tampereen museoissa on tapana, näytteillepano on huippuluokkaa. Yksi kohta jäi mietityttämään: Kiinan muurin panoraama, jonka alla oli ensimmäisen keisarin hautaan liittyvää esineistöä. Kuvan ja esineistön välillä on noin 1 200 kilometriä. Toisaalta näkyyhän Helsingissäkin lappilaista tavaraa ansaintamerkeissä.
Toisin
kuin alkuperäisellä löytöpaikalla Xī'ānissa, Tampereella yleisöä oli
ruuhkaksi asti. Ensin katsoimme vaikuttavat paikallishistorian ja
luonnonhistorian näyttelyt, missä ilahduttavasti törmäsimme
kiskoliikenteen tamperelais-turkulaistuttuihin kahdessa sukupolvessa.
Terrakotta-armeijan
suhteen päätimme mennä mukaan opastuskierrokselle, mutta
ensimmäiselle emme mahtuneet. Jos armeijan alkuperäisellä
löytöpaikalla ei tänä syksynä ruuhkia ollut, oli Tampereella
väkitiheys sitäkin suurempi.
Kerrottiin,
että näyttely on Tampereella mahdollisesti viimeistä kertaa Kiinan
ulkopuolella. Esineet kun ovat niin ainutlaatuisia ja herkkiä.
Museoalan harrastelijan oli vaikea pidätellä hymyä. Kiinalainen
jos kuka osaa kaupankäynnin. Siellähän niitä on varastossa vielä
se 8 000 esiin kaivettuina ja kokoonpantuinakin satoja, eikä niiden
säilyttämiseen ja esillepanoon ilmastoitua isoa teollisuushallia kummempaa paikanpäällä nytkään tarvita.
Lähteet:
Huotari,
Tauno-Olavi; Seppälä, Pertti: Kiinan kulttuuri. 5. tark. painos (1.
painos 1990). Otava, Keuruu 2005.
Kallio,
Jyrki (suom. ja toim.): Jadekasvot. Valittuja tarinoita Kiinan
muinaisajoilta. Gaudeamus, Tampere 2005.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti