Se liikkuu sittenkin |
Yhdessä
ensimmäisistä blogimerkinnöistäni,
reilu vuosikymmen sitten, kirjoitin:
Museo
on sulkeutunut jo pari tuntia sitten. Toistasataa vuotta vanha
veturitalli on viileä. Askelten ääni kaikuu avarassa tilassa.
Tilan korkeus ja kantavina seininä toimivien väliseinien
kaariholvit luovat kirkkomaisen vaikutelman. Joitakuita hämärän
tallin suuret veturit melkeinpä pelottavat. Minusta ne ovat kaikesta
teräksisestä elottomuudestaan huolimatta hyvin ystävällisen
näköisiä.
Vaikkapa
K3 (tai Tv1, miten haluatte), Suomen raskaiden vuosien unohdettu
työjuhta hiljaisena, nöyränä mutta silti voimaa uhkuvana.
Tampellan valmiste, muuten. Kuin teräs hiljaa kuiskaisi:
"Koskas taas lähretään?"
Vastaus
kuiskaukseen olisi ollut: "Kymmenev vuatta, kaks kuukautta
ja yks viikko. Sitte taas lähretään." En olisi uskonut.
Museoveturi mikä museoveturi. Kiva katsella ja se siitä.
Tänään
tuo Tampellan vuonna 1938 valmistusnumerolla 484 tuottama väliraskas
tavarajunaveturi K3/Tv1 nro 933 höyrysi omin voimin ikuiselta
vaikuttaneen leposijansa edestä kääntölavalle ja edelleen
tallitielle.
Veturimuseota
ylläpitävän Museoveturiseuran väki, etunenässä Jussi, Simo ja
Heikki, ovat kunnostaneet veturia isompaa meteliä pitämättä.
Viime aikoina on tehty vesipainekokeita, eilen 15 kiloon saakka, eikä
vuotoja ole ilmennyt. Eilen oli kattilan esilämmitystä, ja tänään
veturimestarit ryhtyivät nostamaan höyrynpainetta.
Veturitallille
alkoi kerääntyä väkeä jo aamuvarhaisella - arkiaamun kyseessä
ollen kuka minkäkin mahdollisuuden myötä. Olin tällaisena sopivana
päivänä päättänyt vähentää ylityötuntisaldoa, jonka
kertymistä on edelleen vaikea ehkäistä. Simo ja Juha hoitelivat
päivän pääosan esittäjän pihalle Veturimuseon uskollisella
työjuhdalla Move21/Dv100:lla. Kerta kerralta iso höyryveturi on
lähtenyt aina vain kevyemmin pienen dieselin mukaan. Tyhjänäkin,
ilman vettä ja polttoainetta, Tv1 painaa 70 tonnia, kun taas Dv100:n
paino on 12 tonnia.
Tieto
höyryssä olevasta Tv1:stä oli näemmä tavoittanut
rautatiehistoriasta kiinnostuneet pääkaupunkia myöten. Kameraväkeä
alkoi saapua veturitallille parahiksi, kun olimme saaneet naulat
kiskotuiksi Veturimuseon nurkkiin kasautuneesta jätepuutavarasta ja
pätkittyä sen pesään sopivaan mittaan. Kuivan koivuhalon
mausteeksi tarjoiltu "sekapuu" nimittäin sai
aikaan sangen höyryveturimaiset savut. Asemalaiturillakin kaiveltiin
esiin valokuvan ottamiseen sopivia välineitä.
Ilmapumppu
lähti jyskyttämään ja generaattori surraamaan. Kuulosti jo
melkein liian hyvältä ollakseen totta. Onhan täällä ohi kulkevia
ja viivähtäviä höyryvetureita palveltu ja palvellaan edelleen,
mutta tässä äänimaisemassa oli jotakin paitsi jumbonjykevää
myös jotakin omaa.
Iltapäivän
edetessä veturin koekäyttö eteni siihen, että oli aika testata
omin konein liikehtimistä. Dv100 ajettiin höyryveturin edestä
sivuraiteelle (vaihtotyösuunnitelma oli pientä uhkapeliä, mutta
tosiasia on se, että Tv1:n kanssa yhtäaikaa Toijalan kääntölavalle
ei mahdu yksikään sitä mielekkäällä tavalla siirtämään
kykenevä moottoriveturi; tässä kohden unohdamme pienen
Pedershaabin kiusaamisen joskus kauan sitten).
Nähtiin se, mitä kaikki paikalla olleet eivät ehkä uskaltaneet
odottaa. Tv1-sarjan höyryveturi, "Jumbo", monien
vanhan liiton rautatieharrastajien eniten ihailema suomalainen
höyryveturi liikkeellä omin konein. Testiratana käytettiin
vuosituhannen vaihteen tietämissä pussiraiteeksi supistunutta ns.
Itäistä tallitietä, jota "Jumbo" rullaili
tyylikkäästi edestakaisin. Mukana ollut veturinkuljettaja ehdotti,
että hän kysyy kauko-ohjaajalta vaihtotyöluvat ja ajellaan
herroiksi ratapihalla. Ihan sen aika ei tänään vielä ollut. Pätkä elävää kuvaa on nähtävissä Youtubessa.
Toijalassa
on toimintakuntoinen höyryveturi. Toijalassa on
toimintakuntoinen höyryveturi! Kiitokset projektissa
mukana olleille ja oleville (työtä vielä riittää) ja aivan
erityisesti Jussille, Simolle ja Heikille!
Consolidation
Onnistuneeksi osoittautuneen voimakkaan H8-tyyppisen henkilöliikenneveturin
rinnalle suunniteltiin vastaavan kokoinen tavaraliikenneveturi, joka
sai sarjamerkin K3, vuoden 1942 sarjamerkkiuudistuksen jälkeen
väliraskasta tavarajunaveturia tarkoittava Tv1. K3/Tv1:stä tuli
Valtionrautateiden toiseksi runsaslukuisin höyryveturisarja heti
siitä johdetun K5:n (vuodesta 1942 Tk3:n) eli
"Pikku-Jumbon" jälkeen. Vuosina 1917-44
K3/Tv1-vetureita valmistettiin yhteensä 142 kpl. Lisäksi
toimitettiin kuusi veturia Latvian rautateille.
K3/Tv1:n
pyörästöjärjestys on samanlainen kuin kevyissä
tavarajunavetureissa K1:ssä ja K2:ssa (vuodesta 1942 sarjamerkit Tk1
ja Tk2) eli yksi johtoakseli ja neljä yhteenkytkettyä vetoakselia.
Sen sijaan Tv1:n työpaino oli yli 50 % suurempi kuin Tk2:n. Tosin
suuri paino rajoitti veturisarjan käyttöä erityisesti alkuaikoina.
Kokoon ja painoon liittyen veturisarja sai jo varhain kutsumanimen
"Jumbo".
Pääosan K3/Tv1-vetureista valmisti
tamperelainen Tammerfors Linne & Järnmanufaktur Ab eli Tampereen
Pellava- ja Rauta-Teollisuus Oy, sittemmin Tampellana tunnettu
tehdas, mutta myös tamperelainen Oy Lokomo Ab, ruotsalainen Nydqvist
& Holm AB eli NOHAB ja saksalainen Hannoversche Maschinenbau AG
eli Hanomag rakensivat niitä.
K3/Tv1-veturit hoitivat pääosan
Valtionrautateiden raskaasta tavaraliikenteestä 1920-1940-luvuilla
sotavuodet mukaan lukien. Pääradoilla Tr1- ja Tr2-veturit,
"Ristot" ja "Trumanit" ottivat
raskaimmat tehtävät sitä mukaa kuin kyseisiä vetureita valmistui
tai saatiin maahan, mutta Tv1-sarjan käyttö jatkui aktiivisesti
1960-70-lukujen taitteeseen.
Pääosa Tv1-vetureista hylättiin ja
siirrettiin ns. vetovoimareserviin eli varastoitiin kriisiaikoja
silmälläpitäen asevarikoille vuonna 1969 ja loput vajaa
vuosikymmen myöhemmin. Kriisivarastojen purkamisen jälkeen sarjasta
on säilynyt neljä veturia: nrot 609 (Haapamäen
Höyryveturipuistossa), 933 (Veturimuseossa Toijalassa), 940
(Lapinlahdella Matin ja Liisan asema -huoltoaseman pihalla) ja 943
(Ylivieskan veturitallilla).
Teknisiä tietoja:
Pyörästöjärjestys
yhdysvaltalaisittain 2-8-0 "Consolidation",
saksalaisittain 1'D
Paino työkunnossa 97,5 t
Kokonaispituus 17,8 m
Kattilan työpaine 12 kp/cm2
(vuodesta 1938 rakennetuissa vetureissa 13 kp/cm2)
Höyrykoneen teho 1008 hv
Vetovoima liikkeelle lähdössä 103 kN
Suurin nopeus 60 km/h.
3 kommenttia:
Hieno fiilis oli katsoa linkittämääsi videota. Pitää poiketa taas itsekin joskus paikan päällä.
t. Johannes Kellomäki
Terve, Johannes, pitkästä aikaa!
Siinähän sitä sinunkin työsi jälkeä oli omin voimin liikkeellä!
Toinen vähän laajempi otos löytyy myös Youtubesta:
http://www.youtube.com/watch?v=joiA4VQckcg
Varsinkin tuon jälkimmäisen alkuun jos saisi ääniraidaksi Straussin "Zarathustran" Sonnenaufgang-osan, niin vuoden junavideo olisi siinä.
Vuoden junavideo tämä ei ole, mutta yritys kumminkin:
http://www.youtube.com/watch?v=3PMPfnCmuUY
Lähetä kommentti