sunnuntaina, helmikuuta 10, 2008


Lisää historiaa


Jos historia on havaintoja, tulkintaa ja tallentamista, mitä on museotoiminta? Tallentamista tietenkin, mutta museoesineen valinta kokoelmiin on havaintoihin perustuvaa tulkintaa, samoin sen entisöinti. Historia ja museotoiminta ovat lähellä toisiaan ja pohjimmiltaan sama asia. Eilisen historiakuvan tilalla olisi voinut olla vaikka tämä:



Väliraskas tavarajunaveturi K3, sittemmin Tv1, nro 933 on ollut vuodesta 1977 saakka tallennettuna Toijalan veturitalliin. Entisöitykin sitä on, pintapuolisesti, erääseen veturiyksilön vajaaksi 40 vuodeksi jääneen käyttöiän varrelta valittuun asuun. Veturilla on ajettu konepajalla tehdyn täyskorjauksen jälkeen 350 kilometriä. Pyöränpinnoissa on vielä nähtävissä sorvin jäljet. Veturi ei ehtinyt seistä ruostesuojattuna armeijan asevarikolla mahdollista kriisiaikaa odottamassa kuin pari vuotta ennen kuin asianharrastajat pelastivat sen katon alle.

Miehistöhuoneessa kävi harvemmin nähtyjä vieraita. Jokioisten Museorautatien & Arctic Expressin varikonpäälliköllä oli mainioita tarinoita Kemijärven radan museoliikenteestä. Sellaistakin kuulemma tapahtuu, että kauko-ohjaus antaa erehdyksessä "Pikku-Jumbolle" väärän raiteen, veturi ajaa raiteensulun yli ja putoaa kiskoilta. Raivausryhmä tulee ja nostaa sen takaisin, ja veturia lähdetään hinaamaan ratakuorma-autolla Rovaniemelle. Omin konein ei annettu lupaa ajaa sattuneen jälkeen. Matkalla ratakuorma-auton moottori hajoaa. Vanhassa vara parempi tuumivat laitteiden kuljettajat, ja loppumatka sujuu "hinattavan" työntäessä "hinaajaansa". Niillä seuduin rillumarei mitä ilmeisimmin yhä elää ja voi hyvin.

Ei kommentteja: