sunnuntaina, elokuuta 31, 2014

Jumbopäivä

Kun 1930-50-luvuilla valmistetut höyry-, diesel- ja sähkökäyttöiset koneet toimivat niin kuin niiden suunnittelijat ja rakentajat ovat ajatelleet, saadaan myös 2010-luvulla aikaan hauska yleisötapahtuma. Veturimuseolla vieraili todennäköisesti suurin kävijämäärä museon olemassaolon aikana: ainakin pääsylipun maksaneita ja sitä kautta tekniikan historian säilyttämistä tukeneita kävijöitä oli enemmän kuin koskaan aiemmin. Museoajoneuvoja oli rauta- ja kumipyörillä; niin raiteistolla, parkkipaikalla kuin viheralueella.

Veturimuseolle kesä on ollut erinomainen uuden museonhoitajan Pasin myötä. Myös Museoveturiseuran talkootyöllä on ollut ansaitsemansa arvostus ja näkyvyys. Ajokuntoisia vetureita on kuin 1980-90-lukujen taiteessa. Muuan museokävijä arveli, että Toijala on tällä hetkellä museovarikko, jossa on määrällisesti eniten leveäraiteista ajokuntoista veturikalustoa. Hän saattoi olla oikeassa; tällöin toki lasketaan teollisuusveturit, joilla ei ole asiaa valtion rataverkolle.

Kääntöpöytänäytösten esiintyjinä putputti Valmet-Saalastin Move21/DV-100 ja rähjäsi Breuer-Werken alkuperäinen "Kisko-Kalle". Jos olisi ollut kolmas järeä akkupari, oltaisiin saatu mukaan toinenkin jälleenrakennusajan valmetilainen, edellisiä hieman veturinnäköisempi Move3/Vdm3. Bensakoneet pidettiin kylminä.

"Jumbo" sai kattilakilpensä viereen arvokkaan tarran. Katsastus pari tuntia ennen yleisöryntäystä? Uhkapeliä? Ei vaan tarkoin harkittua toimintaa. Jo kahtena päivänä ovat tarkastajat käyneet tutkimassa veturia ja todenneet sen juuri niin käyntikuntoiseksi kuin 350 kilometriä täysremontin jälkeen ajettu kone voi olla. Eilispäiväinen tarkastaja, arvokas harmaahapsinen herra nahkasalkkuineen, löi leiman tablettitietokoneellaan ja naureskeli salkun olevan mukana yleisöä varten. Höyrykattilantarkastus ja yleisötapahtuma oli sovitettu yhteen kattilan pitkää ylöslämmitysaikaa ajatellen. "Jumbo" ei - ainakaan vielä - ole aktiivisessa museoliikennekäytössä oleva kone, joten harvinaiset tapaukset sovitetaan yhteen.

Toimintaa, toimintaa ja yleisötoimintaa. Se on tekniikan historian alaan kuuluvan museon tämän päivän elinehto. Yksi päivän tärkeistä työkaluista oli käsisaha, jolla pikasovitettiin portaikko pikkuväen turvalliseksi tutustumiseksi veturiin.

Ei kommentteja: