sunnuntaina, lokakuuta 24, 2010


Muovilapa


Pitkälle aamupäivään taivas oli sumun takana kirkas ja lämpötila pakkasen puolella. Lehdet lähtivät helposti mullokseltakin. Haravaa tuli heilutettua siihen saakka, kun alkoi sataa. Pilvistymistä ei sumuverholta oikeastaan edes huomannut. Kun pisarointi alkoi, otimme rinteessäkin käyttöön Eskon takavuosina neuvoman ammattilaiskonstin: haravoitiin pressun päälle ja kannettiin kompostiin kerralla useamman kottikärryllisen verran.

Alkusyksyllä tehdyn kaksikamarisen lehtikompostorin toinen vajaan viiden kuutiometrin vetoinen osa alkaa olla täynnä. Eiköhän sinne loputkin pihapuiden kesälehdistöstä mahdu. Ainakin sitten, kun sade tiivistää massaa.

Haravoinnissa olen auttamattomasti puolisoani tehottomampi. Hän siivoaa ajassa t paljon isomman alueen kuin minä. Haravointi on välinelaji, ja minä olen vankkumaton rautaharavan ystävä (pidän muuten myös Rautaharavaksi kutsutun Rautavaaran musiikista, Einojuhanin vielä enemmän kuin Tapion).

Puolisoni vetelee leveällä muovilavallaan aarin ja toisenkin siinä, missä minä kihnutan ensimmäistä rautaisella. Kevätharavoinnissa voin perustella mieltymykseni nurmen rakastamalla rapsuttelulla, mutta syksyisin tunnen olevani jokseenkin vanhanaikainen. Mutta pidän rautaharavan soundista, joka on kuin Francis Rossin kitaran ja Alan Lancasterin basson yhteistyötä (anteeksi, Einojuhani).

Muovilapa on haravassa korkeaa teknologiaa. Puolisoni suosikissa on kyllä perinteinen puuvarsi. Kuin jääkiekkomaila niiltä ajoilta, jolloin terminen talvi saattoi alkaa näillä päivämäärillä. Muovilapa oli pikkupoikien relevantti tapa korjata hajonnut jääkiekkomaila ennen 1980-luvun nousukautta. Niitä myytiin muutamalla markalla Pyörä-Tuvassa, kylän urheilu-, kalastus-, mopo- jne. liikkeessä. Kuumentamalla "oikeaan" kulmaan kierretty muovilapa toisessa ja kuminen suojatulppa toisessa päässä mailaa, molemmat tuhdeilla ja värikkäillä eristysnauhakierroksilla kiinnitettyinä, olivat tapa tuunata Koho-, Montreal- tai Titan-merkkinen maila oman näköiseksi. Paitsi valkoisen Titanin omistajien ei tarvinnut hankkia muovilapaa. Se ei kuulemma särkynyt ikinä.

Ei kommentteja: