lauantaina, marraskuuta 19, 2005


Rautaa sisämaahan


Kymenlaaksosta Hämeeseen tuotiin arviolta seitsemän tonnia rautaa. Kymenlaakson Sähkö Oy:n pylväskyllästämön entiset raiteet päätyivät kuorma-auton lavalle ja sieltä risteysaseman veturitallin läntisimpään pilttuuseen talvisuojaan.

Suuret kiitokset kuuluvat nostot ja kuljetuksen organisoineille Eskolle ja Ilkalle sekä asiat kuljetusvelihintaan hoitaneelle yritykselle.

Päädyin veturitallille myöhässä eli vaiheessa, kun Suomen rautatiehistorian lyhytaikaisemmaksi ounasteltu eli kolmituntinen rata oli jo rakennettu kesällä hankittujen raide-elementtien turvin. Koneen ja kuljetuksen nuori vinssimies nosteli taitavasti kuormat rullavaunujen päälle, josta talkooväki työnteli ne sisään. Tavaran paikoilleen kantaminen kävi hyvin kuntosalikerrasta. Kenttäradan purkaminen oli nopea toimitus.

Pieni mutta kova talkooporukka.

Olemme tänä vuonna käyttäneet omassa mittakaavassamme käsittämättömän määrän aikaa ja rahaa kapearaideharrastukseen. Mutta olosuhteiden leveillä kiskoilla ollessa sellaiset kuin ne ovat on tilanne ymmärrettävissä.

Ei kommentteja: