lauantaina, kesäkuuta 09, 2007


Museopäivä


Pekka ajoi loput turhat heinät veturitallilta, kun lähdin selvittämään soveltuvia ajoneuvon kulkuteitä Akaan eteläisemmän taajaman markkina- ja lentopallokisaviikonlopun täyttämiltä teiltä. Kiitos!

Järjestäjät odottivat zombie-pitäjän museopäivän ensimmäiselle kerralle kahden käden sormin laskettavaa osallistujamäärää. Jounin kuljettama iso ja ilmastoitu "ojalalainen" oli parhaimmilaan yli puolillaan. Museovirastolle ja muille perinteitä arvostaville tahoille painavan tapettitehtaan johtaja piti museoitujen koneidensa ääressä loistavan opastuskierroksen.

Tapettitehtaalta puoli vuosisataa vanhempien tiilien viileään suojaan. Taisi olla ensi kerta tällä vuosituhannella, kun opastin ryhmää veturitallilla. Omasta mielestäni onnistuin, kun useampikin kampikoneistoa aikanaan hämmästellyt kyseli lisätietoja. Tykkäsin edelleen nousta veturien käyntisilloille. K-tekijä?

Tampereella muistomerkkinä seisovan vuonna 1956 valmistuneen tavarajunaveturi Tr1 nro 1088:n tulevaisuus kiinnostaa näemmä monella taholla, median ansiosta kai. Suoraan sanoen omasta mielestäni mittasuhteet alkavat olla ylimitoitetut. Museokierrokselta palattua odotti paitsi Veturimuseon perustaja puhelimessa myös paikanpäällä kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön virkamies vakavana.

Tampereen Riston viimeisin lähihistoria on lyhyesti kerrottuna se, että muutama vuosi sitten Tampere ja naapurikuntansa Lempäälä yhdessä halusivat komean veturin pois ilkivalta-alttiilta nykysijoitukseltaan Itsenäisyydenkadun varrelta Lempäälän asemanseudulle. Mukana olivat sekä liikenne- ja viestintäministeriö että Suomen Rautatiemuseo. Haapamäen Museoveturiyhdistys ry teki veturin entisöinnistä tarjouksen, joka valtiolla ja Tampereella hyväksyttiin. Lempäälän kunnanvaltuusto torppasi hankkeen pienellä ääntenenemmistöllä. Tarina on hyvä opetus siitä, kuka sanoo viimeisen sanan: se jonka viime kädessä on ajateltu maksavan. Viime jouluksi avatun kauppakeskuksen nimiin lasketaan kai edelleen Helsingissäkin jotain, mutta sen näkee sitten.

Entisen halkoplaanin, tämänkesäisen VR-Caravanin, puiden katveessa päätettiin, että pitää kilauttaa. Kimmo oli parhaillaan nauttimassa Dr13:n äänimaisemissa ystävänsä syntymäpäivä- ja kihlajaiskakkua (onnea!), ja entisöintitarjous kuulemma on edelleen voimassa, jos joku siistin Riston haluaa.

Silti tämäniltaisen mukaan näyttää siltä, että romuksi menee. Onhan noita ennenkin. Pronssilaakerikiistaa tästä tuskin kannattaa tehdä.

Ostoslistalle 10-12 mottia ylivuotista puolimetristä koivuhalkoa. Elokuun yhdestoista, ja Tl-Vi-välillä valtaventtiili aukenee ensi kertaa 32 vuoteen. Asioiden tarkentuessa lisää eri foorumeilla.

Ei kommentteja: