torstaina, helmikuuta 08, 2007


Pakkasta


Kantaverkkoyhtiön mukaan maamme kaikkien aikojen sähkönkulutusennätys, 14 808 megawattia, tehtiin tänä aamuna. Hyttysen ininää kokonaisuuden kannalta, mutta tällaisilla mukavan kirpeillä pakkasilla saa poltella valkeaa uunissa joka päivä. Sydänmuurikin lämpiää sen verran, että Vilma-neiti viihtyy sen vieressä myös yläkerrassa.

Dieselauton toimivuus pakkaskelillä on jännittänyt arktisten olojen bensakäyttöiseen tottuneita. Lada kun lähti iloisesti käymään seisottuaan ulkona 12-tuntisen työpäivän ilman lämmitinten apua 30 asteen pakkasilla. Hyvin on tämä uusi läntisempikin pelannut. Tosin eivät pakkaslukemat hurjia ole olleet.

2 kommenttia:

Tino Rossi kirjoitti...

vanhan kanttiladan omistaneena (oli vielä lapsenpa..eikun sinapinvärinen) ei tosiaan voi kun kehua käynnistyvyyttä kylmänä. Toisin oli kyllä haaleana, lyhyen ajon jälkeen sitä saikin sahata todella pitkään käyntiin. Ilmeisesti kaasuttimessa oli vain siperian ja Sotsin asennot, välillä oltiin eksyksissä.

Nykyiset vimpaimet tuntuvat olevan liian ovelia. Hirmu pakkasella startti ei ylitä jotain kynnyskierroslukua ja softa ei anna lupaa truutata bensaa. Onhan siinä vinha perä että katti ei bensakylvystä tykkää mutta silti ketuttaa. Jos kaikki osat ovat tosi iskussa niin homma toimii. Onneksi en ole vuoden 2025 teini jonkun itseni ikäisen Prius mark II:sen puikoissa, saattaisi tulla ärräpäitä suusta.

Hyvärinen J. kirjoitti...

Kanttilada on legendaarinen talviauto. Tosin takavetoisuus ja kevyt perä ovat kuulemma liukkailla keleillä vähän turhankin vauhdikas yhdistelmä. Samarassa oli vanhaa ja uudempaa risteytetty oikein hyvässä suhtessa. Sitten taas uusi 110-sarja kärsii kuulemma sähköpuolen ongelmista, mutta kyllä niitäkin kovilla pakkasilla liikkellä näkee.

Uusissa autoissa on se jännä piire, että ns. ympäristöystävällisyys koko käyttöajalta tarkasteltuna on hiukan kyseenalainen asia monien komponenttien - puhumattakaan niiden valmistamiseen vaadituista materiaalisista tuotantopanoksista - kertakäyttöisyydestä johtuen. Ei ole oikeastaan kovinkaan vaikea epäillä sitä pari viikkoa sitten Hesarissa tai Hämeen Sanomissa referoitua amerikkalaista(?) tutkimusta, jonka mukaan esim. Jeep-maasturi on valmistuslinjan alkupäästä romuttamoon -elinkaareltaan ympäristöystävällisempi kuin vaikkapa Prius-hybridiauto. Tulevaisuudessa tilanne voi toki muuttua.