perjantaina, huhtikuuta 29, 2005


Vielä Matkun suunnalta


Viime sunnuntainen Matku-tekstini sai muutkin muistelemaan kyseistä kylää. Kiitokset kommenteista. Valokuvalinkit Matkun asemanseudun viimepyhäisestä tilasta tuli vihdoin korjattua toimiviksi. Pahoittelen kirjoitusvirheestä johtunutta toimimattomuutta. Sääli, että asemaa ei enää ole. Sinne olisi voinut järjestää vaikka vähemmän cityhenkisen bloggaajien ja muiden Matkun ystävien kokoontumisajon kesällä.

Puhelimessa on puhuttu pitkään oletettua raskaammaksi osoittautuneen raudan tiimoilta. Päivän sana oli kuution kuuppa. Avainhenkilöitä tavoitettiin juuri sieltä, mistä parhaassa iässä olevia parhaita tyyppejä tavoitetaan vapun aaton aattona: Risteysasemalta.

Viikonlopuksi on tässä torpassa luvassa suurta herkkua: paljon yhteistä aikaa. Asiaa tuli valmisteltua laatuajan viettämistä edesauttavilla ostoksilla: iso säkki puutarhan yleislannoitetta ja pussi nurmikonsiementä.

Soittavat radiossa parasta aikaa CCR:n Up around the bend -kappaletta. Muistanko ihan väärin, vai yrittikö joku kotimainen sekundaluokan popyhtye pari vuosikymmentä sitten häpäistä tätäkin kunnon rockia?

Eilen julkaisematta jäänyttä päiväkirjailua


Päivä oli täynnä kokouksia, töissä ja muualla. Iltapäivän lopulla käsiteltiin jälleen veturitallin entisöintihanketta. Rahaa on palanut hurjasti pelkkään suunnittelutyöhön. Pohjaton kaivo, vesitornin kunnostus, tuskin tulee valmiiksi siihen varatulla määrärahalla. Eli tuskin valmistuu lainkaan. Näkötornia tai näyttelytilaa siitä ei ainakaan tule. Insinööritoimiston tekemä kustannusarvio ei pidä lainkaan paikkaansa: rakennusliikkeet pyytävät paljon enemmän. Itse asiassa niinkin tärkeällä alalla kuin rakennusala on, pitäisi insinööriksi haluavalta edellyttää ainakin ammattikoulussa suoritettua talonrakennusalan perustutkintoa ja muutaman vuoden käytännön työkokemusta. Kustannusarvioitava kohde sattuu olemaan vesitorni, eivätkä kustannuslaskijat olleet huomioineet arviossaan esimerkiksi sitä, että korjausrakentajat joutuvat käyttämään hieman telineitä ja nostolavoja turvallisuusvarusteineen, mikä vaikuttaa hintaan aika lailla. Tietenkin suhdanteilla on osuutensa asiaan. Nyt kun töitä on, ja ammattitaitoisia tekijöitä yhä vähemmän, voivat rakennusliikkeet pyytää hyvää hintaa. Siinä mielessä ainakin yksi tuntemani nuori mies on valinnut hyvän osan.

Onneksi tärkein asia, veturitallin ikkunoiden ja ovien korjaus, on junnattu hankkeessa läpi, ja työt alkavat vapun jälkeen maanantaina. Vesitornin kalleutta kauhistelleelle johtoportaalle totesin, että museotoiminnan näkökulmasta hanke on onnistunut, kunhan vain ovi- ja ikkunaremontti valmistuvat.

Mukana kokouksessa oli tällä kertaa ilmielävä EU:n edustajakin. Kokouksen jälkeen hän ja muutama muu halusivat poiketa veturitallia ja vanhoja vetureita katsomassa. Joachim yllättyi, kun itse talli oli paljon paremmassa kunnossa kuin hän oli antanut itsensä ymmärtää. Mutta kysyi sitten, mitä käyttöä vesitornilla on korjauksen jälkeen. Kun kerrottiin, mikä tilanne on, hän tokaisi isäntäväkeä sen paremmin kainostelematta, että Saksassa ei ole tapana käyttää rahaa sellaisen kohteen entisöintiin, mille ei löydy käyttöä. Teki mieli läiskiä selkään ja pitää juhlapuhe aseveljeyttä muistellen..

Puheiden pitäminen olisi joka tapauksessa jäänyt ajatusten tasolle. Minua hävettää ja harmittaa kielitaitoni, erityisesti suullisen sellaisen, heikkous. Suomen kaltaisessa maassa, jossa koulutusta on ollut tarjolla vaikka millä mitoin, on paitsi typerää myös epäkohteliasta joutua pärjäämään saksalaisen kanssa tankeroenglannilla. Pitäisi hakeutua aktiivisemmin jonkinlaisiin monikielisiin yhteyksiin. Atk-kirjojen lukeminen on hyvin yksipuolista.

Ei kommentteja: