lauantaina, toukokuuta 17, 2014

Kesän ensimmäisiä

Varhain aamulla kulta lähti linturetkelle Valkeakoskelle. Odottelin säädyllisen ajan, kunnes vedin ruohonleikkurin käyntiin. Kesän ensimmäisen leikkuun ja nurmikonilmastoinnin myötä nousi reilu kottikärryllinen sammalta. Jokavuotisen sammalsodan biodynaamiskemiallinen kalkki- ja kananlantaisku tuli tehtyä pari viikkoa sitten. Tänään varusteena toimi harava samoin kuin huhtikuisessa ensi-iskussa.

Reserviläisyhdistyksen ulkoampumaratakausi tuli niinikään avatuksi. Kovin hyvin eivät 22-kaliiperiset luodit osuneet sen paremmin pitkällä kuin varsinkaan lyhyellä aseella. Ei vaikka talvikaudella kävin melko säännöllisesti ilma-aseradalla. Vein mukanani aikanaan isän peruja minulle jääneet panokset ylevänä ajatuksena säästää yhdistyksen kuluja ja hoitaa nuo silmiin osuessaan omatuntoakin kalvaneet esineet pois kotoa. Viidestä ensiksi lipastetusta kaksi lähti ja kolme teki vinosyötön. Jari lupautui loppusijoittamaan vanhentuneet panokset ekologisesti ja juridisesti kestävällä tavalla.

Ampumaradalta ajelin järeämmän radan varteen. Vaikka eletään vielä toukokuuta, Veturimuseo oli auki paikallisten asumismessujen merkeissä. Ei turhaan: messukävijöitä oli päivän aikana vieraillut toista sataa. Paikalla oli tietenkin Museoveturiseuran talkooväkeä: Eskon ja Jukan tiimi entisöi laituriauton sähkö- ja polttoaineensyöttöjärjestelmää kun taas Simo ja Ilkka rakensivat jykevää työpöytää siistittyyn pitkään pilttuuseen, tulevaan höyry- ja muidenkin veturien korjauspajaan.

Veturitallilla puhe kääntyi ruohonleikkuuseen. Ikivanhan, lähinnä suullisen, sopimuksen mukaan kaupunki hoitaa isoimmat nurmialueet ja talkooväki ratapihan puolen, johon ei kaupungin päältä ajettavilla koneilla ole asiaa. Ongelma on se, että Museoveturiseuralla ei enää ole ruohonleikkuria, kun takavuosina käytettyinä saadut lahjoitukset ovat tulleet elinkaarensa päähän. Ongelmaa ei lievennä se, että ruohoa, rikkakasveja ja ratasepeliä kasvava nurmikko käytännössä edellyttää leikkurilta valettua runkorakennetta ja vahvuutta niin moottorin kuin terienkin osalta.

Ei kommentteja: