sunnuntaina, toukokuuta 07, 2006


Veturitallin talkookauden avaus


Veturien laidunkausi avattiin tänään (kirjoituksen julkaisuajankohdan kannalta eilen). Muutama yksilö pääsi ulos jaloittelemaan (vai mahtavatko teräsjuhdat "jaloittelun" sijasta "pyöritellä"?) viialalaisvahvistusten kaitsemina.

Uusien mukaantulleiden kannalta oli ikävää, kun tänään voimat piti hajauttaa kolmeen eri kohteeseen. Kaukopartio toyotoitsi Helsinkiin kultaa vuolemaan. Me paikkakunnalle jääneet jakauduimme kahteen partioon, joista toiset siirtelivät vetureita ja toiset lähtivät kylälle viimeistelemään kaupungin uusinta julkista muistomerkkiä. Vr1-veturin eli "Kanan" vuonna 1913 valettu pyörä hallitsee nyt näkymää päätieltä rautatielle katsottuna. Sain maalipartioon kaveriksi teemaa ajatellen mitä sopivimmat miehet: ex-veturinrakentajan ja evp-veturinkuljettajan. Moni kesäisestä keskipäivästä nauttinut ohikulkija pysähtyi juttusille. Tuntui suorastaan yllättävältä, miten myönteisesti uuteen "patsaaseen" paikkakunnalla suhtaudutaan.



Päivän kääntyessä illaksi ja töiden valmistuttua käyskentelimme veturitallin pihalla etsien silmiimme jotakin sopivaa pikkuhommaa ennen saunaa. Totesimme, että rumaan kuntoon joutunut mutta tilanpuutteen vuoksi ulkosäilytykseen tuomittu EFiab nro 11655 on keväisessä luonnossa liian keskeisellä paikalla junan ikkunasta katsottuna. Työnsimme sen vähän lähemmäksi veturitallia. Yksinäinen ei näyttänyt enää niin yksinäiseltä. Asemalla junaa odotelleiden päät kääntyivät, kun neljä maleksijaa ryhtyi työntämään vaunua. Asiaa kokeilematon ihminen usein aliarvioi kykynsä toimia veturin sijaisena lyhyellä matkalla ja pienellä nopeudella. Tuppukylän Duudsonit vauhdissa, lienevät katsojat ajatelleet.

Helsingin tuliaisia saamani kirja oli hauskaa iltaluettavaa. Kiitokset! Oma duudsonius tuntuu hyvin vähäiseltä ja vaatimattomalta katsoessa vaikkapa Kaksois-Valmetia eli kotimaista "suo, kuokka ja ..." -periaatteella rakennettua implementaatiota nelipyörävetoisen traktorin tarpeisiin.

Turbulinssi


Pääkaupungissa kai kävi nykypäivän kaksois-Valmet taskukoossa. Tokihan matkapuhelimeen kuuluu moninkertaisen optisen tarkennuksen tarjoava Carl Zeissin nimeä kantava objektiivi ;-) Kiitokset tämänkin kokeilumahdollisuudesta.

Pohditaanpa hetki. 1960-luvulla ajettiin höyryvetureilla, toki dieseleilläkin. Jotkut valokuvasivatkin niitä. Joku tuotemerkki sopi valokuvaukseen. Joku toinen taas kuvaajan polkupyöränrenkaisiin.

Tänä päivänä (tai ensi syksynä) polkupyöränrenkaaseen 1960-luvulla liittyneen tuotemerkin sovellus ottaa 1960-luvun veturista parempia valokuvia kuin 28 kuukautta vanha, 1960-luvulla valokuvaukseen sopineen tuotemerkin implementaatio.

Ei kommentteja: